اخبارTOPجهان

اوکراین٬ میدان تازه جنگ نیابتی قدرت ها

کابل/ ۷ حوت / باختر
چهار روز قبل از امروز نیروهای روسیه از سه استقامت عملیات شان را در در خاک اوکراین آغاز کردند.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ دلیل عمده حملۀ روسیه به اوکراین تمایل کیف به عضویت در سازمان ناتو بود٬ در حالی که روسیه جمهوریت های شوروی سابق را زون امنیتی خود می داند٬ روس ها بارها هشدار داده اند که مخالف توسعه ناتو به سمت کشور های شوروی سابق اند٬ حرف که رهبران اوکراین کمتر آن جدی گرفتند و بیشتر زیر بار وعده های امریکا و غرب رفتند که نتیجه آن٬ فاجعه یی است که بار آن را مردم اوکرابن میکشند.
روسیه با حمله به اوکراین با آن که به این رویا امریکا که در تلاش است روسیه را وارد یک جنگ فرسایشی دیگر کند پاسخ مثبت داد٬ از طرف دیگر روسیه با حمله به اوکراین سیلی محکمی به صورت امریکا و متحدان غربی آن زد و این پیام را داد که ناتو نمی تواند به سمت شوروی سابق پیشروی کند و گفته های مسکو باید جدی گرفته شود.
آنچه واقعیت این است که روسیه و امریکا که هردو در پی تضعیف یک دیگر اند تلاش دارند که با شکل دهی جنگ های نیابتی تمثیل اقتدار کنند و یک دیگر را به چالش کشند.
آمریکا که درست شش ماه قبل خود را از مشکلات که درافغانستان داشت نجات داد؛ حریف دیرینه را فراموش نکرده است و و با سناریو های تازه می کوشد جنگ های نیابتی را با روسیه به راه اندازد
بحران اوکراین نیز با دخالت‌های آمریکا تشدید شد و اکنون شرایط در آن کشور حاکم است که هویت اوکراین را به چالش کشیده است.
در زمان که بحران اوکراین در حالی اوج گیری بود سران غرب وعده های زیادی به کیف دادند و حالا که روسیه وارد جنگ با همسایه غربی خود شده اوکراینی ها خود را تنها یافته اند تا جای که لودیمیر زلنسکی؛ رییس جمهوری اوکراین گفته است که همه٬ اوکراین را به حال خودش گذاشته اند او از رهبران جهان انتقاد کرده بود که در مقابله با روسیه اقدامات قاطع انجام نداده‌اند.
کارشناسان و تحلیلگران نظامی اعتقاد دارند که احتمال جنگ میان روسیه با غرب و آمریکا کم است، زیرا این کشور های می دانند که جنگ با روسیه یک جنگ عادی نیست جنگ که نقشه جنگ و جغرافیای کشور های درگیر را تغییر می دهد٬ اهداف عمده غرب درگیر کردن روسیه با جنگ فرسایشی است و گفته لودیمیر زلنسکی؛ این گفته ها را ثابت می کند.
مشکل در این است که رهبران اوکراین بسیار دیر فهمیدند که اهداف امریکا و غرب٬ داخل کردن روسیه به یک جنگ فرسایشی است و کشور شان میدان یک جنگ نیابتی میان قدرت های بزرگ خواهد بود.
سیاستی را که دولت اوکراین و رییس جمهوری این کشور در پیش گرفت، نه تنها به یک فاجعه برای مردم کشورش تمام شد بل برای منطقه و جهان نیز خطر آفرین است.
بحران اوکراین و این که غرب و امریکا نظاره گر اوضاع باقی ماندند و حرف کلیشه یی شان را ادامه دادند واضح کرد که امریکا و غرب قابل اعتماد نیستند حرف که اوکراینی ها بسیار ناوقت آن را درک کردند
مردم اوکراین باید از شرایط و اوضاع افغانستان٬ عرق٬ سوریه… درس می گرفتند که ابر قدرت چه فجایع را در این کشور ها مرتکب نشدند٬ نتیجه اعتماد رهبران پیشن افغانستان به ابر قدرت در طول ۴۲ سال گذشته باعث چه مصایبی در این کشور نشد.
در شرایط نوین که جهان قرار دارد این را حکم می کند که باید با عقل سلیم برای حل مناقشات رفت اعتماد به یک قدرت و بریدن با قدرت دیگر٬ انجامش وضعیت ناگواری است که امروز اوکراین با آن مواجه است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا