سیاست

رئیس جمهور ترکیه: بیگانگان منابع غنی کشورهای اسلامی را دوست دارند

انقره/ایرنا/باختر/7 قوس
رجب طیب اردوغان ، ریس جمهور ترکیه دیروز در نشست وزیران اقتصاد سازمان همکاری اسلامی (کمسک)، با دعوت از کشورهای اسلامی برای توسعه همکاریها گفت که بیگانگان نفت، گاز و الماس این کشورها را دوست دارند و اهمیتی به مسلمانان نمی دهند.
در این نشست وزرا و کارشناسان اقتصادی 57 کشور اسلامی  شرکت کرده اند.
رییس جمهور ترکیه با عنوان اینکه کشورهای اسلامی در ده سال گذشته پیشرفتهای خوبی در زمینه اقتصادی داشته اند و در این مدت حجم تجارت میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بیش از 50 درصد افزایش یافته، افزود: متاسفانه در همین زمان کشورهای اسلامی با خشونتهای بی سابقه و مشکلات سیاسی و اجتماعی بی سابقه ای رو برو شده اند.
اردوغان گفت: متاسفانه اماکن مقدس اسلامی و مساجد مورد حمله تروریستها قرار می گیرد، زنان و کودکان مسلمان کشته می شوند و به مسجد الاقصی اهانت شده است، به همین دلیل مسلمانان باید وحدت بین خود را تقویت کنند.
وی با عنوان این که اگر وحدت میان کشورهای اسلامی برقرار شود، فلسطین از تنهایی نجات خواهد یافت،  اضافه کرد  که نیروهای بیگانه که به کشورهای اسلامی حمله ور می شوند، نفت، گاز و الماسهای این کشورها را دوست دارند .
وی بی اعتنایی سازمان ملل متحد به تحولات جهان اسلام را مورد انتقاد قرار داد و افزود: از چنین سازمانی که در شورای امنیت آن در میان پنج عضو دایم یک کشور اسلامی حضور ندارد، نباید انتظار عدالت داشته باشیم.
رییس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه 21 کشور اسلامی به عنوان کشورهایی که کمترین انکشاف داشته اند، در فهرست سازمان ملل متحد جای گرفته اند. وی کشورهای ثروتمند اسلامی را به کمک به کشورهای اسلامی فقیر دعوت کرد.
کمیته دایمی همکاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همکاری اسلامی موسوم به 'کمسک' یکی از کمیته های تخصصی این سازمان است که در سال 1981 میلادی و با تصویب اجلاس سران بنیان نهاده شد و ریاست و میزبانی جلسات آن به کشور ترکیه واگذار شده است.
کمسک در سال 1984میلادی با هدف انکشاف و ایجاد هماهنگی در همکاری های اقتصادی و تجارتی چند جانبه بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به طور رسمی آغاز به کار کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا