سیاست

تفسیر برخبر چین وتلاش های تازه درراستای اعاده صلح درافغانستان

کابل باختر 16 عقرب
چین تلاش های تازه را به راه انداخته تا روند مذاکرات صلح درافغانستان ازسرگرفته شود .
به گزارش آژانس باختر نماینده  جدید چین درامور افغانستان در سفر به پاکستان از مقامات  دولتی ونظامی آنکشور خواسته است تا در مورد تغییر وضعیت امنیتی افغانستان  واز سرگیری روند مذاکرات صلح کابل وطالبان  همکاری نمایند .
دینگ شی جن نماینده  خاص چین درامور افغانستان از نقش پاکستان در روند صلح  افغانستان  قدردانی کرده وافزوده است که پیکنگ برای رسیده گی به چالش های مشترک منطقه به حمایت از اسلام آباد ادامه خواهد داد. 
درهمین حال طارق فاطمی مشاور روابط خارجی صداعظم پاکستان گفته  کشورش نقش تسهیل کننده در روندصلح افغانستان را ایفا خواهد کرد.
وی تاکید کرده است که ایجاد صلح  وثبات در افغانستان تقویت صلح و ثبات درتمام منطقه است .
آگاهان  سیاسی افغان از تلاش های جدید چین غرض از سرگیری  روند مذاکرات صلح در افغانستان تمجید میکند اما وعده های مقامات پاکستانی را دراین روند صادقانه  نمی دانند زیرا پاکستان درچهارده سال  گذشته علاوه به مبارزه علیه گروه های دهشت افگن صادق نبوده در روند گفتگو های صلح  افغانستان نیز صادقانه عمل نکرد واعتمادش را درمنطقه وبه سطح جهان از دست داده است .
اما چین میتواند از نفوذ که بالای پاکستان دارد به نفع صلح در افغانستان استفاده کند و پاکستانی ها را وادار خواهد ساخت تا در آورن صلح و ثبات و تغییر وضعیت امنیتی درافغانستان  صادقانه  عمل کنند وبرای پیکنگ واسلام آباد  در رابطه به افغانستان منافع  مشترک ثبات در منطقه است دارند، وثبات درافغانستان به نفع این اقدام تازه چین درقبال افغانستان درحالی  صورت میگیرد که هفته گذشته  معاون رئیس جمهور چین به کابل آمد وتعهد داد که چین افغانستان را درعرصه های مختلف بخصوص درروند صلح همکاری میکنند .
این اظهارات معاون رئیس جمهور چین  وبعدا سفر نماینده خاص چین درامور افغانستان  به اسلام آباد نشان میدهند که چین به خاطر  ایجاد ثبات در افغانستان  که تاثیر مستقیم به امنیت آسیای میانه وچین دارد فشار ها را به پاکستان  بیشتر خواهد ساخت  .
به باور آگاهان سفر معاون رئیس جمهور چین به افغانستان ، نزدیکی روابط وهمکاری دو کشور را به سوی منافع ملی  افغان ها  می داند و گفته اند که  پاکستان از نزدیکی کابل وپکن خرسند نیست زیرا پاکستانی هام ی خواهند که چین افغانستان را از عینک اسلام آباد بنگرد ، عملی که امریکا  ومتحدین اش درچهارده سال گذشته انجام  دادند  .
چنین یک دیدگاه بود که روند مبارزه علیه تروریزم را طولانی ساخت آگاهان افغان میگویند که چین  به عنوان یک کشور اثر گذار درمنطقه از انکشافات چهارده سال گذشته تجارب زیادی آموخته ومیکوشد دور از مشوره ونسخه پاکستانی ها عمل کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا