جهان

پاکستان و هند در یک قدمی ‘شانگهای’

ایرنا – باختر18 جوزا
آستانه  پایتخت قزاقستان، روزهای 18 و 19 جوزا میزبان هفدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای خواهد بود و پاکستان به عنوان عضو ناظر این سازمان که در یک قدمی عضویت کامل قرار دارد، در نشست آستانه رسما به یکی از اعضای اصلی تبدیل خواهد شد.
'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاکستان ضمن حضور در این نشست، قصد دارد برای تثبت جایگاه جدید کشورش به عنوان عضو جدید این سازمان همکاری منطقه ای، دیدارهای دوجانبه با برخی سران کشورهای عضو انجام دهد.
پاکستان از سال 2005 تا کنون عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بوده است.
همزمان با پذیرفته شدن پاکستان به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، هند نیز از عضو ناظر به عضو اصلی ارتقا خواهد یافت و همزمان شدن ارتقای هند و پاکستان از جایگاه عضو ناظر به عضو اصلی این سازمان، باعث خواهد شد دو کشور همسایه اما ناسازگار، تلاش های فراوانی برای پیشی گرفتن از یکدیگر در عرصه فعالیت های سازمان همکاری شانگهای انجام دهند هرچند رقابت با هند به عنوان یکی از قدرت ها و اقتصادهای مطرح جهان، کار آسانی برای پاکستان نخواهد بود.
پاکستان در تیرماه سال گذشته در شانزدهمین اجلاس سران شانگهای که در درتاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد، با امضای تعهدنامه ای، روند نهایی شدن عضویت خود در سازمان همکاری شانگهای را به عنوان یکی از اعضای اصلی این سازمان قدرتمند امنیتی واقتصادی آغاز کرد و از این پس از امتیازهای عضویت دائم در این سازمان بهره مند خواهد بود. ختم /خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا