سیاستاخبار

وحید عمر: حکومتی که میان چند نخبۀ سیاسی تقسیم شود، مردم آن را از خود نخواهند دانست

کابل/۵حمل/ باختر
وحید عمر، مشاور ارشد رییس جمهور و رییس عمومی ادارۀ ارتباطات عامه و ستراتیژیک ریاست جمهوری می گوید که یگانه راه آوردن ثبات وصلح عادلانه و پایدار در افغانستان آن است که مردم در نظام، رأی خود را ببینند.
وحید عمر گفت: صلحی که بین چند نخبه صورت گیرد و حکومتی که میان چند نخبۀ سیاسی تقسیمات شود، مردم آن را از خود نخواهند دانست.
وی که پس از چاشت امروز در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت- ادارۀ ارتباطات عامه و ستراتیژیک ریاست جمهوری صحبت می کرد، افزود: چه کنفرانس ترکیه باشد و چه هر اقدام دیگر که به هدف آوردن صلح در افغانستان صورت می گیرد، یک اصل واضح است و آن اصل مشارکت مردم در تصمیم گیری، ساختار آینده، حکومت و رهبری حکومت آینده افغانستان است و رییس جمهور دیدگاه واضحی در این راستا دارد.
او تأکید کرد: رییس جمهوری به این نظر است که هرنوع انتقال اقتدار ملی از راه غیر دموکراتیک و بدون در نظر گرفتن رای مردم، نه تنها باعث تأمین صلح عادلانه و پایدار در کشور نخواهد شد، بلکه خطر بی ثباتی بیشتر برای افغانستان به وجود خواهد آورد.
عمر، با تأکید بر آنکه قانون اساسی وثیقۀ ملی افغانستان است و در چوکات این قانون رییس جمهور مکلفیت هایی دارد، افزود: تحلیف رییس جمهور بر اساس قانون اساسی صورت گرفته است و بنا برآن پابندی رییس جمهور به آن تحلیف حتمی است. او تصریح کرد که رییس جمهوری از سال ها به این‌سو به خصوص از سه سال به این طرف، طرح واضحی برای صلح در افغانستان داشته است و اکنون هم دارد و موضوعی که از آن به نام طرح رییس جمهور برای دایر شدن انتخابات این روزها مورد بحث است، تنها یک طرح به خاطر انتخابات نه ،بلکه رییس جمهوری در آن نقشه راه صلح را آماده کرده است.
رییس عمومی ادارۀ ارتباطات عامه و ستراتیژیک ریاست جمهوری اضافه کرد: این نقشه راه صلح در جواب رد و تأیید نقشه کسی دیگری نیست، بلکه نقشۀ راه حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح است و یکی از مسایلی که در آن مطرح شده است، مساله انتقال اقتدار از راه آرای مردم است.
او، همچنان با اشاره به افتتاح بند کمال خان، این پروژه را در ۲۰ سال گذشته یک نقطۀ عطف برای افغانستان دانست و آن را کلان‌ترین پروژه در تاریخ معاصر افغانستان عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که مردم شاهد عرضه خدمات بیشتر حکومت خود خواهند بود.
نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا