جامعه

موضوع خشک‌سالی و تأثیرات آن روی وضعیت مالداری در کشور، مورد بررسی قرار گرفت

کابل باختر 31 حمل
جلسۀ به منظور بحث روی مشکلات مالداران و کوچی‌ها ناشی از خشک‌سالی، دیروز به ریاست محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در ارگ دایر گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا، دلاور فیضان رئیس عمومی ادارۀ کوچی‌ها، گزارش را در مورد تأثیرات منفی خشک‌سالی و آسیب‌های ناشی از آن روی وضعیت مالداری و کوچی‌ها به جلسه ارائه کرد و خواهان اقدامات جدی حکومت دراین زمینه شد.
در ادامه، نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری نیز گزارش اقدامات آن وزارت را در رابطه به تشخیص ساحات و ولایات آسیب‌پذیر، ظرفیت تولید خوراکه‌های حیوانی، پلان توزیع و اقدامات انجام شده در زمینه به جلسه ارائه نمود.
وی پیشنهاداتی را در مورد تخصیص بودجه از جانب وزارت مالیه، سهولت لازم در پروسۀ تدارکات خوراکه حیوانی و در صورت نیاز خریداری مواد خوراکه حیوانی از کشورهای ترکمنستان، تاجکستان و ترکیه مطرح کرد.
وزیر زراعت و مالداری همچنان تقاضا نمود که هیئتی دراین خصوص تعیین شود و پروسۀ توزیع خوراکه‌های حیوانی در همکاری با ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی انجام پذیرد. وی گفت که جهت رسیدگی عاجل به نجات مواشی از هلاکت، پلان اضطراری دوماهه ترتیب‌شده است و درصورتی‌که جواب‌گو نباشد این پلان تا ۹ ماه تمدید می‌گردد.
همچنان رئیس‌جمهورغنی دراین مورد گفت: باید پیش‌بینی از وضعیت وجودداشته باشد که کدام مشکلات با امکانات دست‌داشتۀ داخلی قابل حل است و علوفه موجود باید به دسترس مالداران قرار گیرد و در صورت نیاز از سه کشور متذکره خریداری گردد.
رئیس‌جمهور خاطرنشان‌ساخت که برای کوچی‌ها در مسیر انتقال، کمک‌رسانی صورت گیرد و با دونرها نیز در مورد منابع صحبت شود. وی تأکید کرد که باید از وضعیت عمومی تحلیل واضح وجود داشته باشد.
وی بر توزیع عادلانۀ علوفه و خوراکه‌های حیوانی و نظارت کمیته‌های ولایتی مربوط به حالت اضطرار در همکاری با شوراهای محلی میثاق شهروندی و اردوی ملی تأکید کرد.# شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا