فرهنگ

زنان از دو مناسبت در یک فرصت تجلیل می کنند

کابل باختر /13اسد
صدمین سالگرد استقلال کشور برابر با صدمین سالگرد نهضت ملی زنان افغانستان است.
نبیله مصلح معین وزارت امور زنان در رابطه به صدمین سالگرد جشن استقلال کشور به خبرنگارآژانس باختر گفت:در کنار تجلیل از صدمین سالگرد جشن استقلال افغانستان ما زنان از نهضت زنان کشور نیز تجلیل می کنیم .
وی اضافه کرد که زنان در حقیقت از فصل بیداری ،دسترسی به تعلیم وتحصیل ،برخوردارشدن از حقوق انسانی به صفت یک انسان متساوی الحقوق در جامعه تجلیل می کنند .
وی اضافه کرد که در کل با به دست آوردن استقلال سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی واجتماعی مردم افغانستان، زنان هم در دوره طلایی حکومت شاه امان الله خان به آزادی های مدنی  دست یافتند که در دورهای  حکمروایی شاهان گذشته از آن محروم بودند.
به گونه مثال می توان گفت که شاه امان الله خان اولین شاه ترقی خواه بود که مانع تعدد ازدواج مردان شدویاهم اولین شاه بود که به تحصیل زنان توجه کردوبرای کسب علم ودانش زمینه تحصیل را برای زنان  در بیرون از کشورمساعد کرد ودر داخل هم به همت ملکه ثریا اولین مکتب ونشریه مربوط زنان را ایجاد کرد .
وی همچنان می گوید که استقلال افغانستان یکباره اتفاق نیفتاده است ونه هم امان الله خان در حصول استقلال کشور تنها بود.زن ومرد،پیر وجوان در حصول استقلال از انگلیس سهم داشتند.
به گفته معین مالی واداری وزارت امور زنان ،زنان در جریان مبارزات آزادی خواهی اگر مستقیم در جبهه قرار نگرفتند در فعالیت های عقب جبهه دوشادوش برادران خود کار وپیکار کرده اند.
خانم مسلح می گوید که  وزارت  امور زنان به همکاری کمیسیون تجلیل از جشن استقلال در نظر دارد که زنان در سطح ولایات با استفاده از زیر بناهای وزارت امور زنان چون باغ های زنانه ،پارک های تفریحی ،مراکز آموزشی از صد سالگی استقلال به گونه شایانی تجلیل کنند.
همچنان یک نشست بزرگ ملی به مناسبت تجلیل از صدمین سالگرد نهضت زنان به اشتراک رییس جمهور ،خانم اول وسایر مقام های دولتی برگزارمی شود.
به گفته وی زنان در سراسر کشور برنامه های تفریحی و سرگرمی در مکان های خاص راه اندازی می کنند.
نبیله مصلح که ریاست کمیته زنان کمیسیون تجلیل از صدمین جشن استقلال را به عهده دارد می گوید: کمیسیون به حکم رییس جمهور ایجاد شده است و دارای بورد مشورتی است وبه کمیته های مختلف تنظیم شده است که  کارها با هماهنگی با یک دیگر انجام شود وروز استقلال کشور با شکوه تجلیل شود.فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا