اخبارجامعه

شاروالی کابل: برنامۀ جمع آوری زباله های خانگی را سراسری می کنیم

کابل باختر /29دلو

امان الله صافی رییس تنظیف شاروالی کابل می گوید که با سهیم کردن شرکت های خصوصی در جمعآوری زباله های خانگی٬ کوشش می شود که این برنامه سراسری شود.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، این گفته ها در حالی بیان می شود که شاروالی کابل از مدتی به این طرف روند زباله ها از پشت درب منازل در بخش های از شهررا آغاز کرده است ابتکاری که با استقبال شهریان مواجه است٬ با این کار روند تنظیف شهر وضعیت بهتری به خود گرفته است و مسوولیت پذیری شهریان نیز بیشتر شده است .

با آن که برنامۀ جمع آوری زباله ها یک ابتکار خوب است مگر بختانه که هر ابتکاری در کشور نیمه گذاشته می شود و تا اخیر دنبال نمی شود٬ از طرف دیگر این برنامه در کابل شامل بخش محدودی از شهر است و مردم بر سرتاسری شدن آن تاکید دارند.

اما مسوولان در شاروالی کابل می گویند که این روند را ادامه می دهند و کوشش می شود که هر خانه یی در کابل تحت پوشش این برنامه درآید.

 امان الله صافی رییس تنظیف شاروالی کابل به خبر نگار آژانس باختر گفت: روند جمع آوری زباله های خانگی را توسط شرکت های خصوصی گام مثبت است زیرا زباله ها از نقطه مبدا جمعآوری شده و مانع انبار کثافات می شود.

این که کار شرکت های خصوصی در این راستا چقدر موثر است وآیا شهریان کابل راضی اند؟نجیب الله باشنده کارته نو به پاسخ این پرشس پرداخته است و می گوید: آنان سالانه پول صفایی را به شاروالی تحویل می کنند وشاروالی  مکلف به تنظیف است وحاضر نیست که علاوه از پول صفایی پول دیگری به شرکت های خصوصی بپردازد٬ او میفزاید: شاروالی کابل اگر توانایی جمع آوری کثافات را ندارد با شرکت های خصوصی قرار داد کند و مشکل تنظیف را حل کند .

این که چرا شاروالی کابل متوسل به سهیم کردن شرکت های خصوصی در این راستا شده است رییس تنظیف گفت: کارکنان تنظیف شاروالی کابل سه هزار وششصدوپنجاه تن است٬ این تعداد در تناسب با شهر شش میلیونی کابل خیلی کم است اما با آنهم کارکنان ما دوامدار مصروف تنظیف شهر کابل است مگر سهیم کردن شرکت های خصوصی روند تنظیف شهر را سرعت می بخشد.

جمیله باشنده دیگر ناحیه دهم شهر کابل با رضایت ازبرنامه جمع آوری زباله های خانگی گفت: قبلا کثافات در گوشه های کوچه انبار می شد که از یک جانب باعث تعفن وبروز اقسام امراض می شد از جانب دیگر آب روها را مسدود می کرد که باعث بروز مشکلات زیاد برای عابرین و باشندگان محل می شد٬ مگراز یک سال به این سو٬ شرکت های خصوصی درجمع آوری زباله های خانگی  سهیم شده اند و این کار باعث پاکی محله ما شده است

این که شرکت های خصوصی چقدر قابل اعتماد استند وشهریان کابل می توانند با خاطر آسوده آنان را به محل بود وباش خود راه دهند،امان الله صافی گفت :شماری از شرکت های خصوصی تاکنون خود سرانه در شهر کابل کارهای تنظیف را پیش می بردند اما اکنون شاروالی تلاش دارد که برنامه را معیاری کند به خاطر نظارت،کنترول وبرقراری روابط با شهروندان  به کارکنان شرکت های خصوصی که در وزارت عدلیه راجستر است آموزش های لازم رفتاری واخلاقی داده می شود.

باید گفت: در حال حاضرهشتاد شرکت خصوصی در هفده ناحیۀ شهر کابل  زباله های خانگی را از یکصدوبیست وپنج هزار خانه جمع آوری می کنند. فرزانه نعمت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا