جامعه

کشورهای جهان چگونه توانستند با کوید 19 برزمند

 کابل/ 28 ثور/باختر
در سراسر دنیا شفاخانه‌ها به خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ تبدیل شده‌اند. اما موفقیت در این مبارزه عمدتا به کارآمدی نظام صحی هر کشور بستگی دارد.
جاپان که جایگاه دوم را در حوزه سلامت دارد و به خاطر برخورد اولیه‌اش با کووید-۱۹ با تمجید بسیاری روبه‌رو شد. البته اخیرا بر سرعت رشد تعداد مبتلایان افزوده شد و به همین خاطر دولت اعلام وضعیت اضطراری کرد. با این حال هنوز به خانه‌نشینی اجباری روی نیاورده است، چرا که نظام صحی جاپان توانسته است ویروس را در مراحل نخست مهار کند.
تست کرونا در  جاپان صرفا به افرادی ارائه می‌شود که علائم شدید داشته باشند، اما  شفاخانه های محلی از همه مراجعان سی‌تی اسکن می‌گیرند.
داکتر میکا واشیو، داکتر ساکن توکیو، می‌گوید "سی‌تی اسکن وجود سینه‌پهلو را حتی در مریضان  بدون نشانه مریضی هم نشان می‌دهد و مریض می‌تواند خیلی سریع برای تداوی اقدام کند. این یکی از دلایل کمی موارد وخیم کوید 19 در جاپان است.
کوریای جنوبی این کشور به خاطر تجربه مهار شیوع بیماری مرس در سال ۲۰۱۵ وضعیت خوبی برای برخورد با کووید-۱۹ داشت. شفاخانه‌ها و دیگر مراکز صحی امکانات لازم را در اختیار داشتند و آموزش دیده بودند. از ۴۵۰ هزار نفر تست گرفته شده است و تعداد مبتلایان جدید کمتر شده است.
ماهیت نظام صحی این کشور هم به تشخیص و تداوی زودهنگام کووید-۱۹ در جامعه کمک کرده است. سرویس بیمه سلامت ملی این کشور همه مردم را تحت پوشش قرار داد.
داکتر برندون سو، داکتر ساکن سیول، می‌گوید "بیمه عمومی سلامت همگانی و تعیین قیمت‌ها توسط دولت هزینه تداوی را پایین آورده است و در کنار خدمات پولی باعث شده است تا تست آزمایشگاهی و سی‌تی اسکن در مقیاس وسیعی انجام شود. بسیاری از مبتلایان به کووید-۱۹ خیلی سریع پیدا شدند و تحت تداوی قرار گرفتند.
استرالیااین کشور که توانسته است نرخ افزایش مبتلایان به کووید-۱۹ را به کمتر از ۵ درصد محدود کند.
نظام سلامت ترکیبی استرالیا، مخلوطی از بیمه سلامت همگانی و بیمه‌های خصوصی، به این کشور اجازه می‌دهد تا به خوبی با این قبیل مشکلات برخورد کند.
داکتر الکس پولیاکف، استاد پوهنتون ملبورن، می‌گوید "تصمیم دولت‌ مرکزی و دولت‌های ایالتی این بود که همه عمل‌های غیرضروری به تعویق بیافتند. به این ترتیب شفاخانه های خصوصی توانستند در حالت آماده‌باش قرار بگیرند." این کار، به همراه وعده دولت مبنی بر پرداخت هزینه شفاخانه ‌های خصوصی، به دو برابر شدن ظرفیت نظام صحی دولتی منجر شد.
دولت در عین حال خیلی سریع به ردگیری تماس‌ها و قرنطینه اجباری کسانی روی آورد که به مناطق درگیر سفر کرده بودند و به این ترتیب سرعت انتقال محلی  ویروس را بسیار کم کرد.
آلمان این کشور نسبت به همسایه‌های اروپایی خود مرگ‌و‌میر کمتری تجربه کرده است. اما کارشناسان می‌گویند که خطر هنوزرفع نشده است.
یک متخصص علوم مدیریت در مدرسه مدیریت و فناوری اروپا در برلین، می‌گوید "تعداد تست بسیار زیاد در آلمان می‌تواند باعث ایجاد توهم در کارآمدی نظام صحی و همچنین میزان واقعی مرگ‌ومیر در مقایسه با دیگر کشورها شود." با این حال تست گسترده مردم به مقامات اجازه داده است تا  مریضان و مبتلایان بی‌علامت را از بقیه جدا کنند و مانع شیوع بیشتر ویروس شوند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا