سیاست

نقش زنان درترویج شهروندان فعال با ارزش است

کابل باختر/ 18/ ثور
دومین روز پنجمین سمپوزیم زنان با برگزاری سه پنل درقصر چهارچنارارگ به کار خود ادامه داد.
به گزارش آژانس باختر ، پنل اول دررابطه به حقوق و مسوولیت های شهروند با سهم گیری داکتر ذکیه عادلی ، سید نورالدین علوی و حمیرا حقمل راه اندازی شد که اشتراک کنندگان این پنل درپیوند به حقوق و مسوولیت های شهروند ازلحاظ اکادمیک بحث نمودند وبرحقوق که دولت ها ومسوولیت که شهروندان درقبال دولت دارند و این وظایف و وجایب در چارچوب قانون به منظور تامین نظم یک اجتماع مطرح میشود و یک رابطه دوسویه میباشد تاکید کردند.
همچنان پرستویاری ، مریم درانی و صادق فرهنگ از ولایت های مختلف به عنوان شهروندان فعال فعالیت های شان را به منظور تشویق سایرین بطور خلاصه بیان داشتند که مورد توجه اشتراک کنندگان سمپوزیم قرارگرفت و تشویق شدند.
درپنل دوم کار سمپوزیم زنان دررابطه به پرورش و ترویج فرهنگ شهروندی و نقش زنان محمد محق ، نادیه صالح وحمیرا رهبین شریفی صحبت نمودند که هریک برنقش محوری زنان درترویج فرهنگ شهروندی تاکید نمودند و نقش زنان رادراین بخش ارزنده خواندند دراین بخش برنامه نیز سه تن از شهروندان هریک ادریس غروال ، شفیقه و عادله از ولایات درپیوند به موضوع ابتکارات شان را به عنوان یک شهروند فعال بازگو نمودند که از طرف اشتراک کننده ها تشویق و استقبال شدند.
درپنل سوم به ارتباط از بین بردن تبعیض و نقش زنان، انارکلی هنریار، منیره یوسف زاده زهره یگانه وداکتر محمد داوود راوش بحث نمودند و نقش زنان را در ارتباط به موضوع ارزنده ومهم تلقی کردند.
دراین قسمت کار سمپوزیم هم سه تن از ولایات بنام های یعقوبی ، ابراهیم رهبین و علی حیدری تجارب  وکارکردهای خود شانرا با اشتراک کنندگان منحیث شهروندان فعال شریک ساختند.
همچنان درقسمتی دوم کار سمپوزیم شاژدافیر کانادا مقیم کابل پیام مریم منصف وزیر امور زنان که یک کانادایی افغان تبار است به اشتراک کنندگان سمپوزیم قرائت نمود و ویدیو زنده آنرا نیز به نمایش گذاشت که درقسمت پیام خطاب به زنان چنین گفته شده ، شرکت شما زنان و دختران از نقاط مختلف افغانستان باعث تشویق و قدردانی است و درکنار هم بودن شما زنان ودختران با همت افغان ، بایک هدف مشترک ، به دنیا ثابت میکنیدکه افغانستان روز به روز روبه پیشرفت و ترقی است.
مریم منصف درپیام خودگفته که من و رهبری دولت کانادا ، باور داریم که مشارکت دختران و زنان درامور اجتماعی ، موثر ترین راه برای افزایش ثروت کشور ، سلامتی ، یگانگی و امنیت جامعه است .
بایدگفت که مریم منصف اولین زن افغان است که دریک پست سیاسی و دولتی دربیرون از کشور توانسته ایفای وظیفه و مسوولیت کند.
این درحالیست که چند روز قبل  پیمانه اسد یک زن بریتانیایی افغان تبار برای اولین بار درانتخابات شورای های محلی درپایتخت بریتانیا به عنوان نماینده منطقه خود انتخاب شد.
کار سمپوزیم فردا نیز ادامه دارد.
ختم/ ماری نبرد آئین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا