سیاست

واکنش ها در برابر احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی

کابل 22 حوت / باختر
احتمال تاخیر دربرگزاری انتخابات پارلمانی و شورای های ولسوالی موج نگرانی های  نهاد های ناظران انتخاباتی و آگآهان امور را بیشترساخته است .
وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات دوروزقبل در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی از تاخیردربرگزاری انتخابات پارلمانی وشورا های ولسوالی سخن گفت .
او اظهار داشته که تاریخ دقیق انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی  دراوایل ماه حمل سال 1397 اعلام خواهد شد .
گزارشگرآژانس باختر مینگارد : اعلام در تاخیر در برگزاری انتخابات واکنش های را در پی داشته است
شماری از اگاهان سیاسی وفعالان جامعه مدنی میگویند اگر انتخابات در زمان  معین ان برگزار نشود مردم  نسبت به آینده سیاسی در کشور بی باور خواهند شد آنها تاکید دارند که دولت باید در این خصوص یک پاسخ قابل قبول برای مردم داشته باشد.
از طرف جامعه جهانی  آینده رابطه شان را با حکومت افغانستان بر اساس عملکرد ان  در برابر ارزش های ملی وتعهدات که به مردم داده اند  تعیین خواهند کرد  وتاخیر در برگزاری  انتخابات بی اعتمادی جامعه جهانی  را نیز سبب خواهد شد .
یوسف رشید  رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان تا کید دارد که تاخیردر برگزاری انتخابات  پیامد های ناگوار خواهد داشت مگر آنکه اراده قوی خود را برای انجام این پروسه ملی به اثبات برسانیم او هشدار میدهد که اگرزمان انتخابات  از ماه میزان بگذرد مردم به دلیل سردی هوا در آن شرکت نخواهند کرد
شماری از اگاهان امور به این  باوراند باوجودیکه اعضای کمیسیون مستقل انتخابات آنهم پس ازتعیین کمیشنران ان نهاد بار ها ازبرگزاری انتخابات در زمان معین سخن گفته اند مگر تاکنون هیچ آماده گی برای  برگزاری انتخابات پارلمانی وشورا های ولسوالی انجام نشده  و این موضع  گیری های مقام های کمیسیون مستقل انتخابات تردید ها را درمورد برگزاری انتخابات پارلمانی ودیگر انتخابا ت ها بیشتر میسازد  زیرا این باراعلام تاخیر نسبت به تاریخ  قبلی تعیین شده ای  انتخابا ت مردم را بیشتر از بیش به انتخابات بی باور و بی اعتماد  میسازد.
آنان تاکیددارند که انتخابات پارلمانی برگزارشودانتخابات خواست جامعه جهانی وافکارعمومی است وچهره جدید به عنوان نماینده گان مردم به پارلمان راه یابند درحال حاضر برخی از نماینده گان  پارلمان  هم دل شان نمی خواهد انتخاباتی پارلمانی  برگزار شود حتی می خواهند که دوام کارپارلمان کنونی که اصلا قانونی نیست – تضمین شود زیرا سود آنان دردوام کار پارلمان تمدید شده است .
درهمین حال شماری از چهره های سیاسی و جهادی واحزاب روزگذشته در نشستی  روی برگزاری انتخابات  به موقع ریاست جمهوری تاکید کرده اند.
آنان با انتقاد حکومت را متهم  به اماده گی نداشتن برای برگزاری انتخابات کرده اند .
نعیم ایوب زاده رئیس اجرایی بنیاد برگزاری انتخابات شفاف افغانستان درصحبتی با خبرنگارآژانس باختر ازاعلام احتمال تاخیردربرگزاری انتخابات پارلمانی وشورا های ولسوالی  ها محتاطانه واکنش نشان داده میگوید اگرحکومت اراده  کند وحمایت صادقانه جامعه جهانی را دربرگزاری انتخابات داشته باشیم انتخابات برگزارخواهد شد زیرا بدون اراده  قوی حکومت و کمک جامعه جهانی برگزاری انتخابات نا ممکن است.
ایوب زاده افزود که تاخیردر برگزاری تاریخ انتخابات میتواند به روند کاری کمیسیون مستقل انتخابات کمک کند تا یک انتخابات شفاف را برگزار کند .
اما محمداشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان باربار تاکید کرده است که برگزرای انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری  درزمان معین آن  امرحتمی واجتناب ناپذیر است .
رئیس جمهورگفته است که حکومت وحدت ملی خود رامکلف میداند که منابع لازم برای برگزاری انتخابات  را فراهم وامنیت ان را تامین کند  وازهرگونه دخالت دران از هرطرف به خصوص از طرف نیروهای امنیتی وادارات ملکی وحلقات سیاسی جلوگیری کند .
این درحالیست که دفترهیئت معاونیت سازمن ملل متحد  در افغانستا ن حدود سه ماه قبل از  کمیسیون مستقل انتخابات خواسته بود که اکنون وقت ان رسیده تا کمیسیون مستقل انتخابات از مرحله برنامه ریزی به مرحله عملیاتی حرکت کند این نهاد ملل متحد تاکید کرده بود که تمویل کنند ه گان نهاد های بین المللی برای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان وعده سپرده اند که نود درصد هزینه  نامنویسی رایدهندگان انتخابات افغانستان را می پردازند .
کمیسیون مستقل انتخابات زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی را پانزدهم سرطان سال 1397 اعلام کرده بود اما اکنون این تاریخ به احتمال تاخیر سه ماه  -در ماه میزان برگزار خواهد شد .جاویدروشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا