گزارش ها

اگر نظام درافغانستان فروبپاشد ، تاثیرات ناگواری برهمسایه های اش خواهد گذاشت

کابل 3 سنبله باختر
رسانه های پاکستانی به قول از مسوولان و آگاهان سیاسی آنکشور هشدار میدهندکه هرنوع بی ثباتی و ناامنی درافغانستان به همان پیمانه کشور های همسایه افغانستان و حتی کشورهای منطقه را متضرر ساخته میتواند.
روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون دراین مورد نوشته است که اگر نظام سیاسی درافغانستان فروبپاشد این فروپاشی مستقیماً تاثیرات ناگواری برهمسایه های اش خواهد گذاشت و بی ثباتی منطقه ای رانیز به همراه خواهد داشت .
روزنامه به قول از آگاهان و سیاسیون سرشناس آنکشور نگاشته است.
درصورت چنین حادثه پاکستان  وایران مجبور میشوند با یک توفان وگرداب شدید در مرزهایشان مقابله کنند و تا شکل گیری دوباره یک نهاد قدرتمند سیاسی درکابل این دوهمسایه قادر به کنترول آن نخواهد بود بناً ضرورت است تا همسایه های افغانستان به این مسئله سخت توجه داشته باشند.
اکسپرس تربیون نوشته است که درحال حاضر دولت افغانستان ازچند جهت بشدت تحت فشار قراردارد که ازیک سو با طالبان دربخش های مختلف این کشور مصروف نبرد است و از سوی دیگر خروج نیروهای بین المللی به رهبری امریکا فشارهای زیادی را بالای نیروهای امنیتی افغانستان درمبارزه علیه گروه های دهشت افگنان بیشتر ساخته است.
درهمین حال شماری از کارشناسان تاکید برآن دارند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از توانایی های بیشتری در مبارزه با گروه های دهشت افگن برخورداراند و این توانایی نیروهای امنیتی کشور دربرابر گروه های دهشت افگن و حامیان آنان ، دردوسال اخیر به جهانیان ثابت ساختند که قادر به دفاع درمقابل هر نوع توطئه دشمنان این سرزمین اند.
پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری امریکا از افغانستان ، فرصتی خوبی برای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور مساعد شدکه بدون همکاری نیروهای بین المللی بیشترین حملات گروه های دهشت افگنان را به عقب زدند.
به باور کارشناسان همین توانایی ها نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دربرابر دشمنان مردم و حکومت افغانستان باعث شد تا امریکا وناتو درقسمت خروج کامل نیروهای شان از افغانستان تشدید نظر کردند ودوباره به همکاری و حمایت شان از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بپردازند.
این درحالیست که بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا  درجریان نشست سران ناتو دروارسا تاکید کرد اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان درحال حاضر ایجاب میکند که سربازان امریکایی درآن حضور داشته باشند زیرا با خروج کامل نیروهای امریکایی و بین المللی از افغانستان ، ممکن این کشور دوباره به دست دهشت افگنان سقوط کند.
اما کارشناسان پاکستانی نیز تاکید دارند که با توانایی های نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و همکاری جامعه بین المللی ثبات سیاسی دراین کشور شکل خواهد گرفت وما شاهد آن بودیم گروه های دهشت افگن طالبان و داعشیان درافغانستان بزرگترین ضربه را خورده و بیشترین رهبران وقوماندانان این گروه ها درعملیات نظامی نیروهای امنیتی کشور کشته شدند و درهر جائیکه سربلند کردند سرکوب شدند.
این آگاهان به حکومت و نظامیان پاکستان مشوره میدهند که حداقل برای حفظ ثبات پاکستان درافغانستان با آتش بازی نکنند ثبات درافغانستان تامین کننده و تضمین کننده ثبات درپاکستان ، ایران ، آسیای میانه و دیگر کشورهای منطقه خواهد بود.
آگاهان پاکستانی هشدار میدهند که نباید طالبان به عنوان عساکر ، درجنگ نیابتی علیه افغانستان به کار روند فراموش نکنیم که استفاده از افراط گرایی احزاب مذهبی ومدارس دینی اگر از یکنفر برای پاکستان در رسیدن به اهداف استراتیژیک منفعت های مقطع یی داشته مگر در دراز مدت افراط گرایی ، خشونت های مذهبی و فرقوی را درپاکستان تشدید بخشیده است ما دردو ، سه سال اخیر شاهد وقایع ناگواری بودیم که ازحمله به اماکن عامه و مذهبی گرفته تاحمله بر اقلیت های مذهبی تا حملات تروریستی وصدور افراط گرایی ازپاکستان به کشورهای دیگر نمونه از مشکلات است که از پاکستان و به صورت ویژه با حمایت این کشور از احزاب مذهبی منشاء گرفته است .
این آگاهان میگویند که ما حالا نمیتوانیم بگویم که تنها افغانستان یک کشور نا امن است ، پاکستان درکنار افغانستان شامل ده کشوراول نا امن جهان قراردارد . درکنار آن ، پاکستان دروجودمصروفیت های که در افغانستان داشت شاهد پیشرفت فساد اداری نیز است .
ما اکنون یک ارتش و یک پولیس آلوده به فساد داریم ازیکنفر این دونهاد درچپاول و قانون شکنی های داخل کشور نقش دارند با زورگویی خود را حاکم اموال و دارایی های عامه درکشور نیز ساخته اند آنها شاهراه ها را به اجاره خود دارند ، فابریکه های نساجی سمنت را اداره میکنند و عملاً نان مردم پاکستان را میخورند و دشمنی کشورهای دیگر با پاکستان را نیز عامل میشوند و آن را تقویت میکنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا