فرهنگ

نخستین کنفرانس وزرای فرهنگ جنوب آسیا در کوریا برگزارشد

کابل باختر 26 میزان
نخستین نشست وزرای فرهنگ جنوب آسیا در شهر گوانجوی کوریا امروز با اشتراک هیئت های فرهنگی کشور های جنوب آسیا برگزار گردید.
به گزارش آژانس باختر، در ابتدا این نشست معاون وزیر فرهنگ کوریا ضمن خوش آمدید هیات های فرهنگی کشور های جنوب آسیا ، بر روابط دیرینه فرهنگی میان کوریا و جنوب آسیا اشاره نموده و بر تحکیم هرچه بیشتر این روابط تاکید نمود.
وی از اعمار بزرگترین مجتمع فرهنگی آسیا که در شهر گوانجو خبر داده گفت که مجتمع در حاشیه دومین نشست وزاری فرهنگ جنوب آسیا در ماه سپتمبر سال آینده افتتاح خواهد گردید و آز آن در جهت گسترش فعالیت های فرهنگی میان کشور های آسیا به ویژه حوزه جنوب این قاره استفاده خواهد شد.
سپس سیمین حسن زاده معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ که در راس هیئت رسمی دولت جمهوری اسلامی افغانستان بشمول حمیدالله عارفی مدیر مسؤل روزنامه کابل تایمز و دو تن از هنرمندان افغان در این نشست شرکت نموده بود ،ضمن تشکر از وزارت فرهنگ کوریا جهت میزبانی اولین نشست هیئت های فرهنگی کوریا – جنوب آسیا ، پیرامون آثار تاریخی ، فعالیت ها و وضیعت نهاد های فرهنگی هنری در افغانستان و پیشرفت های که در طول سیزده سال اخیر در این زمینه بعمل آمده است صحبت نموده و از برخی چالش های موجود فرا راه فعالیت های فرهنگی ، هنری و حفاظت از آثار باستانی یاد آوری کرده گفت: در حال حاضر حدود یکهزار ودوصد آبده تاریخی و پنجصد ساحه باستانی در افغانستان در معرض خطر قرار داشته و شدیداً نیاز به مرمت و حفاظت دارد که در این زمینه افغانستان به توجه و همکاری کشور های دوست به ویژه کوریا و کشور های جنوب آسیا نیاز دارد.
معین امور نشرات خاطر نشان ساخت که با وجود تاثیرات سوء جنگ بر وضعیت هنر و فرهنگ و در نتیجۀ تخریب قسمتی از میراث های فرهنگی ، دولت جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت اطلاعات و فرهنگ در طول 13 سال تلاش ها و اقدامات را جهت احیای هنر ، فرهنگ و حفظ ساحات باستانی و تاریخی انجام داده است.
سیمین حسن زاده در پایان سخنانش از کشور های جنوب آسیا جهت انتخاب بامیان منحیث پایتخت فرهنگی سارک اظهار سپاس نموده و آنرا فرصتی در جهت معرفی داشته های فرهنگی و تاریخی این ولایت به جهان و زمینهء برای گسترش روابط فرهنگی با کشور های دیگر و بهبود وضعیت گردشگری در افغانستان دانست.
در ادامهء این نشست نمایندگان وزارت های فرهنگ کشور های بنگله دیش ، بوتان ، پاکستان ، سریلانکا و نیپال  پیرامون فعالیت های فرهنگی و نقش فرهنگ در خصوص یکجا ساختن ملت ها صحبت نموده و از کوریا  برای تلاش و میزبانی اولین نشست وزرای فرهنگ کوریا – جنوب آسیا ، تشکر نمودند.
در اخیر اعلامیه مشترک  در جهت استفاده و حفاظت از منابع فرهنگی ، تفاهم مشترک ، گسترش منابع بشری در خصوص میراث فرهنگی ، همکاری های چند جانبه فی مابین کشور ها  و برگزاری سلسله وار کنفرانس های وزرای فرهنگ کوریا و جنوب آسیا از سوی نمایندگان اشتراک کننده به امضا رسید.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا