فرهنگ

محمد طاهر زهیر: خاستگاه و زادگاه هنرهای میناتوری و خطاطی، افغانستان است

کابل/ 25سرطان/ باختر
محمدطاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ امروز در یک نشست خبری خاطرنشان کرد که زادگاه و خاستگاه هنرهای میناتوری و خطاطی٬ هرات افغانستان است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در این نشست خبری که نماینده یونسکو برای افغانستان و مسوول بخش فرهنگی وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند، سرپرست وزارت اطلاعات فرهنگ گفت که دراین اواخر ترکیه و ایران اقدام کرده اند که هنرهای میناتوری و خطاطی را به نام کشورهای شان ثبت کنند که این موضوع باعث نگرانی افغانستان شده است.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ افزود: از این دو کشور می خواهیم که در این زمینه دقت بیشتر کنند و به خاستگاه و اصالت این دو هنر که افغانستان است، احترام بگذارند.
وی خاطرنشان کرد که کمال الدین بهزاد در دوره تیموریان، سطان حسین بایقرا و امیرعلی شیرنوایی، بنیا گذار میناتوری و نقاشی بودند.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت که اگر قرار باشد که  بالای این دو هنر ادعای مالکیت شود، مالک اصلی آن افغانستان است و در تمام متون و منابع تاریخی آمده است که کمال الدین بهزاد بینان گذار میناتوری اسلامی، نقاشی و رنگ آمیزی است.
محمدطاهر زهیر افزود: ترکیه و ایران می توانند با قبول این که افغانستان مالکیت و اصالت این دو هنر را دارد، با ما شریک باشند و از یونسکو نیز خواست که در این زمینه توجه و پی گیری لازم کنند و این دو هنر را به نام افغانستان و به شراکت ایران و ترکیه ثبت کنند.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ در رابطه به کارکردهای این وزارت در راستای آبده ها و میراث های فرهنگی کشور نیز معلومات داد و گفت که دو میراث ملموس فرهنگی ثبت یونسکو شده است که یکی آن منار جام غور و دیگرش وادی بامیان به حیث منظره فرهنگی، است.
او علاوه کرد که همچنان  دو میراث ملموس فرهنگی کشور، باغ با بر و مسجد جامع هرات نیز در جریان ثبت میراث های جهانی است و رباب سازی، کندنکاری نورستانی روی چوب، کندنکاری کلاسیک روی چوب و خط نستعلیق نیز مستندسازی شده است. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا