گزارش ها

راه ابریشم مرکز تلاقی تمدن ها و آشتی فرهنگ ها

کابل باختر 29 قوس
راه ابریشم نه تنها یک مسیر تجارتی بوده بل به عنوان مرکز تلاقی تمدن ها نیز تبارز کرده و در آشتی فرهنگ ها و تمدن ها موثر و ارزشمند عمل کرده است.
مفسر آژانس باختر مینگارد: روز گذشته  سمینار بین المللی علمی، تحقیقی زیر نام " افغانستان و راه ابریشم" به ابتکاروزارت اطلاعات و فرهنگ در کابل برگزار شد که ادامه آن امروز و فردا در شهر جلال آباد برگزار میشود
پوهاند محمد رسول باوری معین فرهنگی و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، راه ابریشم را یک مسیر ارزشمند توضیف کرد که در زمانش چهار امپراتوری بزرگ " امپراتوری های چین، یونان، کوشانیان و روم" را با هم ارتباط میداد … و حالا تلاش ها جریان دارد تا راه ابریشم دوباره با در نظر داشت نیاز مندی های عصر احیا گردد.
اگر به جغرافیا و مسیر راه ابریشم دقت کنیم، افغانستان چه در قدیم و چه امروز در شکل دهی  و وصل این مسیر ٬جایگاه و نقش اساسی دارد آثار باستانی زیادی در افغانستان وجود دارد که ثابت میسازد این کشور از گذشته های دور جایگاه ویژه در راه ابریشم و وصل تمدن ها و فرهنگ ها داشته است.
در شرایط و اوضاع کنونی که رقابت ها جای همکاری و همگرایی را در منطقه و جهان گرفته افغانستان میتواند مکان و عامل خوبی برای حل کشیدگی های منطقه یی باشد واحیا راه های تجارتی قدیم که افغانستان در آن حیثیت یک چهار راه را دارد در نزدیکی ملت ها موثر تمام شود.
راه ابریشم از لحاظ تاریخی یک مسیر ارزشمند است مگر در حال و گذشته این مسیر تنها یک مسیر تجارتی نیست بل مرکز تلاقی تمدن ها هم بوده است در آشتی فرهنگ ها و تمدن ها موثر و ازشمند عمل کرده است.
حالا که تنفر و بدبینی ، بی اعتمادی و بی باوری در روابط منطقه یی حکم فرما است چه خوب است که باز هم راه ابریشم، راه لاجورد و یا پروژه های انکشافی دیگر را عامل برای حل چنین مشکلات دانست و از آن در نزدیکی ملت ها سود برد
برگزاری همچو سمینار ها میتواند در بررسی و تحلیل جایگاه افغانستان در چنین پروژه موثر تمام شود و دیدگاه ها را نسبت به افغانستان و مسیر های کهن تجاری مثبت و فعالتر سازد.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا