گزارش ها

بزرگ نمایی القاعده و داعش در افغانستان // توجیه حضور ابر قدرت ها در منطقه

کابل   باختر   ۲  جوزا
در حالی که مقام های امریکایی  از حضور مجدد القاعده و خطرناک شدن داعش در افغانستان سخن می گویند، آگاهان سیاسی افغان امریکا را متهم به کم کاری در امر مبارزه با هراس افگنی در این کشور می کنند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد ٬ قومندان ماموریت پشتیبانی قاطع از فعالیت‌های گروه القاعده در افغانستان سخن گفته است  و نهاد های استخباراتی امریکا  ویافته های آنان نشان می دهد که فعالیت داعش در افغانستان به گونه  فزاینده یی افزایش خواهد یافت .
جنرال اسکات میلر قومندان نیروهای بین المللی در افغانستان گفته است که اعضای گروه القاعده در بخش‌هایی از افغانستان دیده شده اند. مگر در باره فعالیت این سازمان تروریستی  در افغانستان جزییات نمی دهد .
درست زمانی که این جنرال امریکایی از حضور مجدد القاعده در افغانستان سخن می گوید، نهاد های استخباراتی امریکا هشدار می دهند که فعالیت داعش در افغانستان در آينده می تواند خطر آفرین باشد.
این گفته درست زمانی صورت می گیرد که مقام ها و منابع استخباراتی روسیه  هم از فعالیت داعش در افغانستان سخن گفته اند و امریکا را به ناکامی در امر مبارزه با هراس افگنی در این کشور متهم کرده اند .
امریکا در حالی  از شکل گیری مجدد القاعده و خطر ناک شدن داعش  در افغانستان سخن می گوید که امریکا در درازای هژده سال گذشته در راس مبارزه جهانی با هراس افگنان در افغانستان حضور یافت  مگر مشکل هراس افگنی نه تنها خاتمه نیافت بل هراس افگنی همچنان به عنوان  یک تهدید بالقوه  در این کشور باقی مانده است .
آگاهان سیاسی افغان مطرح می کنند که القاعده و داعش  اکنون به یک دستاویز برای قدرت های بزرگ در منطقه تبدیل شده است  آنان از نام گروه های تروریستی در پی تحکیم موقف و موضع شان در منطقه اند.
در حالی که مکلفیت و تعهد شان  را در امر مبارزه با هراس افگنی  یا فراموش کرده اند یا عمدی آن را نادیده می گیرند.
این آگاهان تاکید دارند که در اصل ، قدرت های بزرگ مصروف جنگ نیابتی در افغانستان اند و برای آن که  حضور شان را در منطقه و کشور های آسیا میانه توجیه کنند، دست به بزرگ نمایی گروه های تروریستی می زنند و یک جنگ روانی را علیه مردم افغانستان به راه انداخته اند .
این آگاهان امریکا را ملزم می دانند که در جنگ افغانستان بیشتر با دید و نسخه دیگران عمل کرد  وواقعیت های موجود در افغانستان را نا دیده گرفت و این امر باعث شد که هراس افگنی نه تنها نابود نشود بل قوی تر از گذشته تبارز کند.
آنان می گویند (که ایالات متحده امریکا در درازترین جنگ تاریخش ۲۴۰۰ سربازش را از دست داده است و۹۰۰ میلیارد دالر را در بخش های نظامی و بازسازی افغانستان مصرف کرده است. سه رئیس جمهور امریکا وعده تامین صلح در افغانستان را دادند و سال گذشته حتی امریکا بزرگترین بمب غیرهسته یی اش موسوم به "مادر بمب ها" را بر یک مخفیگاه تروریستان در افغانستان پرتاب کرد. مگر انجام این همه مذاکرات مبهم و نفس گیر با طالبان است ٬ گروه که القاعده را دوست خود می داند و امریکا در پی نابودی آن است .)
این آگاهان مطرح می کنند که هدف امریکا از این همه چه است؟ جز آن که بی برنامگی اش را در جنگ افغانستان نشان دهد.
این آگاهان می گویند اگر امروز حرف از گسترش فعالیت داعش  و یا القاعده در افغانستان است امریکا بهتر است به جای خسته کردن روان مردم افغانستان راهکار و راهبرد خود در افغانستان را بازنگری کند  نقاط ضعف و قوت خود را در این کشور شناسایی کند و یک تصمیم معقولانه بگیرد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا