امنیت

میزان قتل های ناموسی و تجاوزهای جنسی افزایش یافته است

کابل 19 جوزا باختر

کمیسیون حقوق بشر درگزارش تازهء خود گفته است که قتل های ناموسی  و تجاوزهای جنسی درکشور افزایش یافته است.

به گزارش آژانس باختر، دراین گزارش که ا مروز انتشاریافت به قضایای قتل های ناموسی و تجاوزات جنسی اشاره شده که درجریان دوسال آخیر اتفاق افتاده است که 82 درصد قربانیان این گونه وقایع را کسانی تشکیل ميدهد که از هژده سال کمتر عمرداشته اند. نود و یک فیصد این  وقایع به ارگانهای عدلی و قضایی راجع شده که رسیده گی  چندانی برآن نشده است.

ثریا صبحرنگ کمیشنر بخش زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز  ضمن توضیح گزارش آن کمیسیون گفت درجریان سال 1390 الی 1392     ( 406) مورد قضیه مرتبط به تجاوز جنسی  وقتل های ناموسی از سوی آن کمیسیون ثبت گردیده  که 243 مورد  آن را قتل هاي ناموسی و یکصدوشصت  وسه قضیه  دیگر را تجاوز جنسی تشکیل میدهد که در 36  درصد وقایع تجاوز جنسی و در 56 در صد قتل های ناموسی  بستگان قربانیان دست داشته اند که شصت و هفت در صد عاملان این گونه وقایع بازداشت  که شصت  درصد از عاملان این جنایات مجازات مگر 39 درصد دیگر محاکمه و مجازات نگردیده اند.

خانم صبحرنگ اضافه داشت که از 406 واقعه خشونت بار قتل های ناموسی و تجاوز جنسی 91 در صد آن به نهادهای  عدلی و قضایی راجع شده ک به شصت و چهار درصد آن رسیده گی شده که توانسته قناعت متضررین را حل نماید مگر  39 در صد عاملان این  گونه جنایات محاکمه نشده اند.

این گزارش درحالی منتشر میشودکه کمیسیون مستقل حقوق  بشر برتطبیق قانون ، ایجاد حارنوالی اختصاصی  خشونت علیه زنان و محاکمه خانواده گی درولایت ها و ایجاد طب عدلی تاکید دارد.

نهادهای دولتی  در رابطه به گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر اظهار نظرنکرده اند ضمنآ طرح قانون منع خشونت علیه زنان در ولسی جرگه بوده که تاکنون  تصویب نگردیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا