امنیت

تفسیربرخبرملا رادیو رهبرشد:

کابل باختر/ 17/ عقرب
طالبان پاکستانی ملا فضل الله مشهور به ملا رادیو را به رهبری شان برگزیدند.
بعداز کشته شدن حکیم الله محسود ملا فضل الله سومین عضو این گروه است که به عنوان رهبر معرفی میشود.
بعداز کشته شدن حکیم الله محسود درجمعه گذشته آنهم در حمله یک طیاره بدون سرنشین خان سعید سجنا رهبر موقت این گروه شد، مگر رهبری او فقط برای چند ساعت بود.
عصمت شاهین بتیانی به عنوان رهبر معرفی گردید بتیانی چند روز را سپری نکرد که ملا فضل الله سربیرون آورد مگر ملا فضل الله رهبر موقت نیست بل طالبان اورا به عنوان رهبر دایمی قبول کردند.
ملا فضل الله که سابقه فعالیت های مسلحانه در سوات علیه رژیم پاکستان را دارد مگر او چند سال قبل در پی یک عملیات گسترده ارتش پاکستان متواری شد او نفوذ اش را دراین دره سرسبز که با اسلام آباد پایتخت پاکستان فقط چند کیلو متر فاصله دارد حفظ کرده است . ملا فضل الله از شریعت اسلامی چون ملاعمر تعبیر سخت گیرانه دارد و دوست دارد انفاذ شریعت کند و مردم را در محله عام شلاق بزند .
این ملا تندرو عامل حمله بر دختر نوجوان پاکستانی به نام ملاله است که حدود دوسال قبل اتفاق افتاد این دختر از ناحیه سرجراحات شدید برداشت که مگر درلندن مداوا شد و آوازه او جهان شمول گردید.
درابتدا ملا فضل الله شخصیت مشهور نبود ولی روابط خانواده گی پای او را در حلقه ملا های تندرو بازکرد . ملا فضل الله داماد صوفی محمد رهبر انفاذ شریعت محمدی است که خود را مستقل میدانست صوفی شماری زیادی از تندروان مذهبی را درجنگ علیه امریکا در افغانستان بسیج کرد مگر سرانجام گرفتار و زندانی شد.
در ابتدا ملا فضل الله از آدرس خسر خود وارد صحنه شد ولی حالا به عنوان رهبر تبارز کرد.
او ظاهراً مخالف مذاکرات صلح با دولت های پاکستان و افغانستان است مگرنسبت به او نیز شک و گمان های وجود دارد برخی را عقیده براین است که حملات توپخانه یی و موشک باران مناطق سرحدی ولایت های نورستان و کنر افغانستان از سوی نظامیان پاکستانی زمینه ساز حضور ستیزه جویان وفا دار به ملا فضل الله درنوار صفری خط دیورند شد، درحقیقت بانظامیان پاکستانی با این عمل، برای ملا فضل الله جای پای پیدا کردند.
ملا فضل الله با کار تبلیغاتی برای رسیدن به اهداف خود خوب بلداست او زمانی یک رادیو موج اف ام را در سوات ایجادکرد که با این کار به ملا رادیو شهرت پیداکرد . وی از دید تنگ نظرانه برخوردار است و دستورحمله برمکاتب دخترانه در سوات را صادر کرد.

گزینش ملا فضل الله به عنوان رهبر طالبان و انتخاب خالد حقانی به عنوان معاون او میتواند تلاش های صلح درافغانستان و پاکستان را با مخاطره مواجه سازد او تهدید کرده که انتقام سلف خود حکیم الله محسود را خواهد گرفت با وجود این همه شماری از آگاه هان سیاسی درپاکستان  گزینش ملا فضل الله را  به عنوان رهبرطالبان تصادفی نمیدانند . او خارج از محدود اقوام محسود ووزیراست تاکنون رهبران و قوماندانان طراز اول طالبان پاکستانی ازهمین دو قبیله بوده اند این امر میتواند شگاف میان طالبان را درپاکستان بازتر کند و حضور ملا فضل الله به حیث رهبر میتواند جنگ مذهبی طالبان را ازمناطق قبائیلی فراتر برد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا