اقتصاد

افغانستان 2.8 میلیارد دالر را برای صندوق بازسازی افغانستان دریافت خواهد کرد

کابل باختر 27 جوزا
وزارت مالیه و بانک جهانی ستراتیژی تمویل صندوق امانتی بازسازی افغانستان مورد بحث قرار داده آنرا تایید نمودند.
به اساس معلومات ریاست اطلاعات و آگاهی عامه وزارت مالیه به آژانس باختر، طبق این موافقتنامه، صندوق امانتی بازسازی افغانستان که از پشتیبانی مالی  34 کمک دهنده  دوجانه و چندجانبه برخوردار است مبلغ 2.8 میلیارد دالر امریکایی را از سال ( 1394- 1396)  بصورت بلاعوض در اختیار حکومت افغانستان قرار خواهد داد. از مجموع این پول، مبلغ 1.2 میلیارد دالر امریکایی برای بودجه عادی افغانستان ، مبلغ 723 میلیون دالر امریکایی غرض تمویل پروژه های انکشافی جاری و مبلغ 918 میلیون دالر امریکایی برای تمویل پروژه های انکشافی جدید اختصاص داده شده است. کمک فوق الذکر غرض مصرف در بخش های حکومتداری، زراعت، انکشاف دهات، مصئونیت اجتماعی و زیربنا در نظر گرفته شده است . تمام این کمک در بخش های دارای اولویت حکومت افغانستان از طریق بودجه ملی به مصرف خواهد رسید.
اکلیل حکیمی وزیر مالیه گفت:" مردم افغانستان از حمایت سخاوتمندانه جامعه بین المللی به افغانستان که از طریق صندوق بازسازی صورت میگیرد قدر دانی می نماید و  یقیناً از این کمک ها استفاده مثمری  خواهد شد او برشمرد که دولت اولویت های جدید  خود را در سال جاری از صندوق بازسازی افغانستان تامین خواهد کرد.
صندوق بازسازی افغانستان( ای آر تی اف)  یک صندوق مالی متشکل از چندین تمویل کننده بوده که در سال 2002 تاسیس شده است و توسط بانک جهانی اداره می شود. تا به امروز، نزدیک به 8 ملیارد دالر از طریق صندوق وجهی برای ارائه عرضه خدمات و بازسازی در سراسر افغانستان تخصیص داده شده است .
در حال حاضر، 34  کمک کننده بین المللی آماده کمک به صندوق بازسازی افغانستان می باشند.
از زمان استقرار دولت وحدت ملی در افغانستان، این بزرگترین تعهد پشتیبانی چند ین جانبه جهت توسعه افغانستان است. افغانستان از نزدیک با بانک جهانی و34 کمک کننده با صندوق بازسازی افغانستان کار خواهد کرد و منابع صندوق بازسازی افغانستان برای اولویت های ملی افغانستان استفاده خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا