صحت

پایوازان از نبود انتظارخانه درشفاخانه رابعه بلخی شاکی اند

کابل 29 حوت باختر
پایوازان از نبودجای انتظاردرشفاخانه رابعه بلخی شاکی اندومیگویند یادرموتر شخصی در روی جاده انتظار می کشندویا هم با پهن نمودن چادردر پیاده رومقابل شفاخانه رابعه بلخی منتظر می مانند.
در رابطه به این موضوع داکترصدیقه عبدالله ادیب رییس شفا خانه رابعه بلخی به گزارشگر  آژانس باختر گفت که شفاخانه رابعه بلخی دریک موقعیت  کلیدی  قرار دارد که روزانه به تعداد بیشتر از 600 مریض به شفاخانه مراجعه میکنند.
دراین شفا خانه به حداوسط به تعداد 30 خانم روزانه سزارین،  وبه تعداد 50 ولادت نورمال درظرف 24 ساعت صورت میگیرد.
به صورت کل گفته میتوانیم  که بخش جراحی و داخله شفاخانه همیشه فعال است.
خانم   ادیب گفت: شفاخانه رابعه بلخی فعلا به تعداد 210  بستر  فعال داردکه همه روزه این بستر ها درخدمت مریضان که طور عادی ولادت میکند  قرار دارند.
موصوف گفت :شفاخانه رابعه بلخی از نبودیک تعمیرمعیاری به مشکل  مو اجه  است ، تعمیرفعلی برای یک شفاخانه دیزاین نه شده بود. اما داکتران ،قابله ها ،نرس ها و کارمندان این شفاخانه با تعهد که دارند در این محیط کار میکنند .
وی اضافه کردکه نه تنها تعمیر معیاری نیست بلکه از لحاظ گنجایش هم به کمبود جای مواجه هستیم ،چون شفاخانه متشکل از بخش ها ی زیاد  است و مراجعین ان بی اندازه فراوان ،  به طور لازم به مریضان رسیدگی نمیشود.
درقسمت جای برای پایوازان  باید گفت که برای مردان وزنان پایواز از سبب  نبود جای  ازکانتینر ها  استفاده میکنم . چون شفاخانه  اناثیه رابعه بلخی   نه تنها  ازشهرکابل بلکه ازولایات  مختلف کشورنیز مردم به منظورتداوی  مراجعه میکنند.
تداوی یکتعداد مریض های که چندروزرادر بر میگیردو پایواز مریض باید درکنارمریض باشد.
وی بیان کرد یکی از حقوق مریض ، داشتن پایواز وجای مناسب برای بود وباش شان  است.
اما چون در شفاخانه جای برای بود و باش آنان وجود ندارد،همه به بیرون از تعمیر شفاخانه در پیاده رو انتظا ر می کشند بخصوص پایوازان مرد- حتا شب رانیز در هوای گرم وسرد آنجا سپری می کنند.
سرورخان که خود را پایواز یک مریض معرفی میکند  میگوید ،خانمم ولادت  میکند منتظرخبر خوش هستم گر چه مشکل است که در سر سرک انتظار بکشم اما چون  موضوع  خوشی است بی قرار هستم مشکل را تحمل میکنم.
گلالی زن جوان که خود را با یک چادر کلان پوشانیده میگوید ،من باشنده لوگر هستم دخترم مریض است به این شفاخانه آوردیم  امروزسه روز است که زیر تداوی داکترها است ودراین جای تنگ که گنجایش ده نفر را نه داردبه مشکل از مجبوریت تیر میکنم خیر باشدالله مهربان شفا بته نا چار هستیم سختی ره قبول کنیم .
داکتر ادیب با تاکید  این  مشکل میگویدکه واقعادر این قسمت مشکل وجود داردنه تشناب معیاری وجود  دارد ما با  مقا مات ذیربط مشکل در میان گذاشتیم و هم چنان به دونرهایکه با وزارت صحت عامه همکاری میکنند موضوع را شریک ساختیم و در تلاش هستیم که بتوانیم یک جای را برای پایوا زان و تشناب آماده سازیم تا مشکل هموطنان ما راکه در انتظار اند حل کنیم.
مشکل دیگر که شفاخانه ،مریض ها و مریضداران  را اذیت میکند مشکل امنیتی است شفاخانه ما در کنار هوتل سرینا موقعیت دارد و این هوتل زیر تهدید امنیتی است اکثر روز ها راه مسدود میباشد.
وی  اضافه کردکه وزارت صحت عامه روی طرح بدیل کارمی کند تا مشکلات  به شمول مشکل پایوازها و مریض  ها حل شود. مومنه احمد یار

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا