اقتصاد

باغ های عناب را آفت زده

فراه / باختر/ 24/ میزان
مسوولان و دهاقین فراه میگویندکه باغ های عناب این ولایت را امسال آفت زده و سطح حاصلات آن ، کاهش یافته است.
شاه محمد مدیرعمومی ترویج زراعت ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فراه به آژانس باختر گفت که عناب فراه دچار کرم زدگی شده و در کنار کاهش حاصلات آن کیفیت آن نیز پائین آمده است .
وی گفت که سال گذشته مجموع ساحه تحت کشت عناب درفراه ، یک عشاریه سی وشش هکتارزمین بود که ازهرهکتار آن یک اعشاریه پنج تن عناب اعلی بدست آمدو مجموع عناب جمع آوری شده سال گذشته یک هزارو پنجصد و پنجاه وچهار تن بود.
به گفته منبع، امسال مجموع ساحه تحت کشت یک هزارو دوصد هکتار زمین بوده و از هرهکتارزمین یک اعشاریه دوتن عناب جمع آوری شد و مجموع حاصلات امسال به یک هزار وچهارصدو چهل تن میرسد.
شاه محمدگفت که حاصلات عناب فراه درهر چند سال یک بار دچار چنین آفت میشود.
به گفته او، علت اصلی این آفت کشف شده وآبیاری زیاد یکی از عوامل آفت زدگی عناب میباشد.
وی گفت که ریاست زراعت ولایت فراه به دلیل نبود افراد متخصص و امکانات ، تابه حال نتوانسته است ازاین مرض نباتی جلوگیری نماید.
عبدالقادر باشنده قریه نوبهار مرکز فراه که صاحب یک باغ عناب میباشد نیز گفت، که درختان عناب وی دچار آفت شده بناً حاصلات امسال کیفیت خوب ندارد .
به گفته او، درسال های قبل حاصلات باغ اوکه حدود دو جریب زمین را احتوا میکند نزدیک به یک هزار کیلو گرام عناب میرسید ولی امسال حدودپنجصد کیلو عناب حاصل کرده که آن هم خراب و بدون کیفیت میباشد.
وی علاوه کرد که درقریه نوبهار بیش از سه صد باغ وجود دارد که همه ای دچار آفت شده است.
وی از دولت و موسسات خیریه خواست تا با انجام تحقیق، علت اصلی بروز این آفت زراعتی را تشخیص و درجلوگیری آن اقدام به موقع نمایند.
میرولی باشنده قریه رج مرکز فراه نیز گفت که حاصلات عناب وی دچار آفت شده است .
او گفت، بسیاری ازمردم قریه ما از فروش حاصلات عناب ، مصارف یکساله خود را به دست می آورند وقتی بخاطر بی کیفیت بودن  به فروش نرسد مردم دچار مشکلات اقتصادی میشوند .
او خاطر نشان کرد که درقریه رج حدود پنجصد باغ مخصوص عناب وجوددارد و صاحبان آن ازاین طریق امرار معیشت میکنند.
راشد یکتن از دکانداران شهر فراه گفت که سال گذشته یک کیلو عناب سه صد افغانی به فروش می رسید ، اما امسال یک کیلو عناب به دلیل بی کیفیت بودن آن، یکصد و پنجاه افغانی فروخته میشود.
جمع آوری حاصلات عناب دراواخر برج اسد شروع و تا آخر برج میزان دوام میکند.
قبلاً مردم به طور سنتی آن درختان عناب را درکنار دیوار های باغ به خاطر محافظت از باغ غرس میکردند وآن قدر به حاصلات آن توجه نداشتند اما ازچند سال به این سوء مردم به احداث باغ های مخصوص و تجارتی نبات پرداخته اند.
اکنون صدها باغ عناب درنقاط مختلف مرکز وولسوالی های پشت کوه ، پشترود ، خاک سفید ، جویند ، بکواه و بالا بلوک این ولایت وجود دارد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا