جامعه

از روز جهانی کودک تجلیل بعمل آمد

کابل باختر/ 11/ جوزا
با قرائت پیام حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان محفل تجلیل از روز جهانی اطفال که از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و امور جوانان و موسسۀ حمایت از کودکان به اشتراک معینان وزارت کار امور اجتماعی شهدا و معلولین و صحت عامه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، محفلیکه به همین مناسبت در تالار رادیو تلویزیون ملی دایر شده بود ، پیام حامدکرزی رییس جمهور کشور توسط تیمور شاه اسحق زی معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ خوانده شد که در بخشی از پیام آمده است.
ما در حالی در کشور خود روز جهانی اطفال را تجلیل میکنیم که به استعانت خداوند متعال در وضع اطفال کشور ما به صورت عام نسبت به دوازده سال گذشته بهتری چشمگیری رونما شده است.
همچنان در پیام گفته شده، شماری از اطفال ما به جای تعلیم در سنین پائین کارمیکنند و حتی به کار های شاقۀ مصروف اند، در اثر نبود آگاهی های لازم به صحت و نظافت اطفال چنان که بایسته است توجه نمی شود.
در پیام از وزارت اطلاعات و فرهنگ و موسسات همکار به خاطر تجلیل از روز بین المللی کودک قدردانی بعمل آمد.
همچنان دراین محفل دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ صحبت نموده گفت، با همۀ پیشرفت های که درخدمت به کودکان این سرزمین در سیزده سال گذشته صورت گرفته هنوزهم وجایب مهمی دراین باب پیش روی ماست .
دکتور رهین افزود: این قشر قشریست معصوم و بسیار آسیب پذیر که باید توجۀ بیشتر به حال آنها شود.
این قشر معصوم و این شگوفۀ های بهاری ملت ما هنوزهم با مشکلات و درد های گوناگون رو به روست که باید به حالش بیشتر از آنچه پرداخته شده، پرداخته شود.
داکتر رهین اظهار داشت آن اطفال و نوجوانان ما که به خاطر امرار زندگی خود و خانوادۀ خود در سنین بسیار پائین به  کار های شاق اشتغال دارند ، اولاً باید درست شناسایی شوند و بعد به خاطر رفع مشکل شان توجه شود.
وی خاطر نشان ساخت من امیدوارم که موسسۀ حمایت از کودکان به همکاری موسسات مماثل در کشور در جمع آوری آمار کودکانی که کار میکنند در پایتخت و سایر مراکز شهری افغانستان آمار و ارقام لازم را بدست بیاورند.
همچنان افزود، وقتیکه تعداد این ها معلوم شد بعد برای رفع مشکلات شان دولت و سایر دوستانی که در این قسمت قبلاً هم کار کردند راه های حل را جستجو نمایند.
ما نباید بگذاریم که این شگوفه های بهاری ما بر اثر ژاله حوادث در زندگی ناشگفتۀ پر پر شوند.
همینگونه واصل نورمهمند معین وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین نیز صحبت کرده مطرح ساخت که آمار دقیقی در دست نیست که به چه تعداد اطفال زیر سن به کارهای شاقه مشغول اند.
وی با اشاره به قانون کار در کشور گفت، بر بنیاد قانون نباید اطفال به کارهای شاقه گماشته شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا