گزارش ها

یک دیپلومات پاکستان از رابطه کشورش با ترور و افراطیت سخن گفت

کابل باختر/ 24/ حوت
بازی های چندگانه و استخباراتی پاکستان درافغانستان باگذشت هر روز بیشتر افشا میشود حتا سیاسیون و افراد حکومتی پاکستان دراین خصوص حرف های دارند و شهادت میدهند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: پاکستان طی چهاردهه گذشته درعقب تمامی ماجرا های قرار دارد که درافغانستان اتفاق افتاده است . تجاوز ارتش سرخ به افغانستان یک فرصت طلایی را برای پاکستان مساعدساخت تا از افغانستان عقده گشایی کند زیرا این کشور درطول تاریخچه سیاسی از زمان ایجاد آن تااکنون هیچگاهی با افغانستان روابط حسنه نداشته زیرا ازدید مردمان افغانستان و هند ، پاکستان یک کشور مصنوعی و ساخته شده از سرزمین های جدا شده این دوکشور است .
پاکستان به منظور ادامه حیات سیاسی خود ، طی هفتاد و سه سال گذشته طفیلی ترین شیوه های زندگی را تجربه کرد و به عنوان معامله گر ترین کشور دنیا تبارز نمود و سیاستمداران آن چاپلوس ترین و حقه باز ترین سیاستمداران درجهان بوده اند.
درموجودیت چنین یک صفت بود که بسیاری از کشورها که اهداف بلند منطقه یی را در افغانستان و کشورهای همجوار آن تعقیب میکردند از سیاسیون و نظامیان درپاکستان استفاده کردند و پاکستان هم با امتیاز گیری های معین و گسترده دربازی های بزرگ سیاسی جا گرفت و دروجود تحولات منطقه یی و جهانی دست به اقدامات تحریک آمیز علیه افغانستان زد و از رقابت قدرت های بزرگ جهانی سود برد.
پاکستان تااندازه درمسیر پیش رفت که بعدها ، جریان و سازمان های را که ازسوی غرب درجنگ علیه شوروی سابق ایجاد شده بود به گونه یی تحت کنترول گرفت القاعده و مدارس دینی را رشد داد ، افراطی ترین ها را از میان مجاهدین افغان تشخیص داد آنان را تجهیز و تمویل نمود و سرانجام درتبانی با شماری دیگری از کشور ها گروه طالبان را خلق کرد و با زاده شدن این گروه درپاکستان ، پاکستانی ها به بسیاری ا زمقاصد شان درافغانستان رسیدند زیرا پاکستان نسبت به طالبان هیچ گروهی را نوکرمنش نیافت .
چنانچه به روابط نزدیک و تنگاتنگ استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی با شبکه حقانی پوشیده نمانده بل این شبکه که بخشی از تشکیلات طالبان است اکنون به یک بخش رسمی در آی اس آی درآمده است .
با آنکه مقامات افغانستان در طی پانزده سال گذشته بارها از نفوذ پذیری پاکستان بر طالبان و دخیل بودن آنکشور در حوادث تروریستی که درافغانستان اتفاق افتاده سخن گفته اند و صدها ناهنجاری دیگر که افغانها درکشور شان شاهد اند به پاکستان نسبت داده اند و دربسیاری از موارد جامعه جهانی به شمول امریکا وکشور های غربی به آن صحه گذاشتند.
با آنکه پاکستان در ناهنجاری افغانستان به گونه وسیع دخیل بود مگر همیشه از زبان یک دولت حرف زد و مثل یک همکارحرکت کرد مگر نتوانست واقعیت ها را کتمان کند ظرفیت وچگونگی برخورد این کشور با مسایل منطقه یی و برخورد آن با قضایا افغانستان که منافع بسیاری از کشورها را لطمه زد اکنون بر همگان معلوم و هویدا است .
چنانچه امریکا روی قانون کار میکند که دیگر پاکستان یک متحد استراتیژیک آن کشور نخواهد بود و حادثه تروریستی در مهمانخانه والی کندهار که مرگ سفیر وچند دیپلومات امارات متحده عربی را در پی داشت بد گمانی های کشور های حوزه خلیج فارس را نیز در برابر پاکستان بیشتر ساخت .
با آنکه پاکستان بار ها گفته که با افراط گرایی و تروریزم سروکار ندارد مگر این گفته ها و قسم ها دیگری جای را نمیگیرد، زیرا پاکستان همچنان حامی هراس افگنی و افراط گرایی است و این برنامه پاکستان فراتر از افغانستان طراحی شده است وبه عنوان یک راهبرد تعقیب میشود.
چنانچه حسین حقانی دیپلومات  برجستۀ پاکستانی که مدتی به عنوان سفیر آن کشور در واشنگتن کار کرده است درمقالۀ که اخیراً واشنگتن پست چاپ شده صریحاً گفته است " رفتار و حمایت حکومت پاکستان از افراطیت بنیاد گرایی طالبان تغییر نکرد  و هنوز هم ادامه دارد."
این دیپلومات پاکستانی که اکنون منتقد سیاست حکومت کشورش است میگوید که پاکستان در روابط امن با کشور بیشتر به اساس نیرنگ و سود یک جانبه فکر کرد عملکرد که ازسوی امریکائیان تشخیص داده شد مگر او به عنوان یک پاکستانی و یک دیپلومات برای نزدیکی دولت های امریکا و پاکستان کارهای زیادی کرد مگر حالا که ترامپ در راس قدرت است مشکل است تا از حسن نیت پاکستان در قصر سفید سخن گفت زیرا همه به نیات پاکستان آگاه اند.
این نشان میدهد که پاکستان دیگر در جامعه جهانی به عنوان یک کشور همکار و صادق جاندارد مگر آنکه از افراط گرایی ، تروریزم ، حقه بازی و فریب یاد کرد و آن وقت که نام پاکستان در ذهن ها تداعی میشود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا