اخبارجامعه

شهروندان کابل از کمبود تشناب در شهر شاکی اند

کابل/ ۲۲دلو/ باختر

باشندگان کابل از کمبود تشناب در نقاط مرکزی این شهر شکایت دارند.

آنان می گویند که این امر سبب شده است که شماری از افراد در نقاط پر ازدحام شهر و حتا کنار دیوارهای وزارت خانه ها، پارک ها و بستر دریای کابل به رفع حاجت می پردازند.

فرهاد شهروند کابل می گوید که چندین بار برای رفع حاجت از پیاده رو کنار زیر زمینی استفاده کرده است. وی گفت که می داند که این کار وی زشت و خلاف اخلاق اجتماعی است، اما می گوید: به دلیل مریضی یی یک گردۀ خود را از دست داده است و مجبور است برای سالم ماندن گردۀ دیگرش زودتر به رفع حاجت بپردازد.

باشندۀ دیگری که خواست نامش ذکر نشود و در کنار دیوار یکی از بلند منزل ها رفع حاجت کرد گفت که از راهی دور آمده بود و در آن جا تشنابی نبود و مجبور شد در این محل به رفع حاجت بپردازد، چون دیگر توان نگهداشتن مواد اضافی بدنش را نداشت.

پوهاند نجیب الله امرخیل، معاون شورای علمی پوهنتون طبی کابل گفت که خارج شدن مواد اضافی از بدن در زمان معین آن نیاز است. اگر این کار صورت نگیرد، عاقبت های ناگواری خواهد داشت. وی افزود: خارج نکردن مواد اضافی از بدن سبب انسداد در روده ها می شود و ادامۀ این روند سبب عدم فعالیت گرده ها می شود و در صورت عدم رسیدگی به موقع حتا سبب مرگ شخص نیز شده می تواند.

نجیب الله امرخیل همچنان گفت که نشستن در کنار دیوارها برای رفع حاجت از لحاظ کرامت انسانی کار درست نیست و ازسوی دیگر این کار سبب آلودگی محیط می شود که این امر سبب بیماری هایی مثل اسهال می شود.

وی افزود: شخص باید نظافت جامعه را مدنظر بگیرد و جای مناسب برای رفع حاجت انتخاب کند و حتا در تشناب ها نیز باید نظافت را مراعات کند.

معروف علی زی، مسوول هماهنگی با رسانه ها در شاروالی کابل به محبه نوری خبرنگار افتخاری آژانس باختر گفت: «در سطح شهر کابل به تعداد ۳۹ تشناب وجود دارد که شهروندان می توانند از آن ها استفاده کنند». وی می افزاید که بر اساس هدایت رهبری شاروالی کابل، کار ترمیم برخی تشناب ها که پیش از این تخریب شده بود، تمام شده است و قابل استفاده است و برخی دیگر آن ها در حال ترمیم است.

وی همچنان گفت که امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری در یکی از جلسه های شش و نیم صبح گفت که برای ایجاد سهولت به مردم باید تشناب های بیشتر ساخته شود. معروف علی زی، در اخیر سخنانش افزود: براساس هدایت معاون اول ریاست جمهوری، رهبری شاروالی کابل تصمیم دارد ۵۹ تشناب دیگر در نقاط مختلف کابل اعمار کند که طرح آن را آماده کرده است و زمانی که  طرح یادشده را ریاست جمهوری منظور کند و بودجۀ آن تصویب شود، آنان کار ساخت تشناب ها را به طور عملی آغاز خواهند کرد. محبه نوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا