سیاست

محمد کریم خلیلی: روسيه وافغانستان از ظرفیتهای خوبی در زمینه های مختلف برای گسترش روابط برخوردار می باشند

كابل 11  سنبله باختر

هیئت روسی به سرپرستی معین وزارت انرژی آن کشور بعد ازظهر امروز با محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور دیدار و در مورد گسترش روابط دو کشور در عرصه های مختلف اقتصادی، تجاری و سیاسی بحث و گفتگو نمودند.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ،در این دیدار یوری سنتیورین که ریاست  بخش روسیه  درکمیسیون مشترک بین الحکومتی همکاریهای تجاری و اقتصادی میان دو کشور را نیز بر عهده دارد، اظهار داشت که علاقه مندی فراوانی از جانب دولت متبوعش برای گسترش روابط با افغانستان در زمینه های مختلف وجود دارد.

 وی تصریح نمود که کمیسیون مشترک همکاریهای تجاری و اقتصادی دو جانبه بتواند افق های تازه­ای را در عرصه مناسبات میان دو کشور بگشاید.

در این دیدار که سفیر روسیه در کابل نیز حضور داشت معین انرژی و آب فدراسیون روسیه با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری دو کشور نزدیک به یک میلیارد دالر می باشد اظهار داشت که دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی آن کشور آماده سرمایه گذاری و همکاری در بخش و پروژه های زیربنایی می باشد. وی ساخت و ساز، سرک سازی، تونل سازی، راه آهن، نفت و گاز و بخش انرژی را از حوزه های مورد علاقه آن کشور برای گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری میان دو کشور عنوان نمود. رئیس بخش روسیه  کمیسیون مشترک بین الحکومتی همکاریهای تحارتی و اقتصادی دو کشور همچنین با اشاره به اهمیت پروژه کاسا یک هزار که انتقال برق از جمهوری قرغزستان به تاجکستان و از مسیر افغانستان به پاکستان می باشد و نیز پروژه گاز تاپی که انتقال گاز از جمهوری ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان وهند بر آمادگی کشور متبوعش برای کمک به این پروژه ها تاکید نمود.

در این دیدار که وزیر اقتصاد و رئیس بخش افغانستان در کمیسیون مشترک بین الحکومتی همکاریهای اقتصادی و تجاری میان دو کشور نیز حضور داشت محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور اظهار امیدواری نمود که دومین نشست کمیسیون همکاریهای تجاری و اقتصادی میان دو کشور بتواند روابط دو کشور را در زمینه های مختلف بسط و گسترش دهد.وی ضمن ابرار علاقه مندی در مورد بازنگری در پروژه های سابق این کشور در افغانستان، دادن امتیازات گمرگی  و تجارتی به تجار افغان را در گسترش روابط دو کشور مهم عنوان نمود.

محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور و رئیس کمیته اقتصادی ضمن اعلان حمایت از سرمایه گذاری شرکتهای روسی در افغانستان اظهار داشت که دو کشور از ظرفیتهای خوبی در زمینه های مختلف برای گسترش روابط برخوردار می باشند.

معاون رئیس جمهور همچنین از همکاریهای کشور روسیه و کمیسیون اروپایی در جهت مبارزه با قاچاق مواد مخدر اظهار قدردانی نمود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سال 2014 اظهار داشت که نیروهای امنیتی کشور به ظرفیت خوبی در جهت انجام مسئولیتهای امنیتی رسیده و تصریح نمود که نیروهای امنیتی کشور با توانمندی و درایت طرح های مخالفان مسلح کشور را در موارد مختلف ناکام نموده است. لذا انتظار ما از کشورهای دوست بخصوص روسیه این است که در جهت تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان را کمک نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا