جامعه

وزیر امور مهاجرین خواهان همکاری آمریکا در امر رسیدگی به بیجاشدگان داخلی شد

کابل /2 اسد/باختر
به گفته وزیر امور مهاجرین وضعیت پیش آمده در اثر گسترش ویروس کرونا خانواده های زیادی را در افغانستان به مشکل اقتصادی مواجه کرده است  بیجاشدگان داخلی که آسیب پذیر ترین قشر جامعه اند بیشتر ازین موضوع متاثر شده اند و نیاز به همکاری جامعه جهانی دارند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان دیروز در گفتگوی تصویری با رابرت نیوسم مسوول بخش مهاجرت سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل خواهان همکاری بیشتر آن کشور در امر رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان داخلی شدو بیان کرد که این وزارت در پنج سال گذشته جهت کاهش مشکلات بیجاشدگان تلاش کرده است. با توجه به آمار بلند بیجاشده های داخلی و برگشت کنندگان، این تلاش ها سبب شد تا هیچ فاجعه انسانی در اثر عدم رسیدگی در کشور رخ ندهد.
در کنار ارائه معلومات در رابطه وضعیت مهاجرین افغان در ایران و پاکستان، عالمی بلخی نظر و حمایت ایالات متحده در امر تمدید کارت های شهروندی افغانستان(ACC) و جلوگیری از اخراج اجباری افغانان از پاکستان مهم عنوان کرد.
وی  افزود: تفاهمنامه اعزام کارگر میان افغانستان و ایران که می تواند حضور یک بخش عظیم از مهاجرین را قانونمند کند، نهایی شده غاست و منتظر آن هستیم تا این تفاهمنامه در چهارچوب همکاری های جامع افغانستان و ایران به امضا برسد. همچنان به منظور بهبود وضعیت مهاجران افغان در ایران بر علاوه مذاکرات انجام شده روی تثبیت هویت، توزیع تذکره و پاسپورت و توزیع اسناد اقامت به مهاجران که در چهارچوب همکاری های جامع صورت گرفته، صحبت های اخیر نیز تعقیب شود.
در همین حال وزیر امور مهاجرین بیان می کند که پس از تحقق صلح در کشور شاهد برگشت حدود چهار میلیون افغان خواهیم بود و نیاز است تا برای ادغام و مدیریت این رقم پیش از پیش آمادگی گرفته شود، وزارت امور مهاجرین روی برنامه بازگشت پس از صلح کار می کند پس از نهایی سازی این برنامه را با همکاران بین المللی شریک خواهد کرد .
مسوول بخش مهاجرت سفارت آمریکا در کابل به وزیر امور مهاجرین وعده داد که موضوعات مطروحه را با مسوولان آن کشور در میان می گذارد. این مسوول سفارت امریکا در کابل گفت که در پنج سال گذشته وزارت امور مهاجرین در زمینه رسیدگی به وضعیت بیجاشده ها، توزیع کمک های زمستانی و مدیریت روند توزیع زمین مدیریت و رهبری خوبی داشته است  و سفارت ایالت متحده به عنوان یکی از حامیان عرصه مهاجرت این تلاش های خوب را قدردانی می کند. نازلا عزیزی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا