گزارش ها

چگونگی زندگی ملا عمر در سال های پسین ! // حرف های تحریف شده ای اس ای که از زبان یک هالندی خارج شد

کابل  باختر  21  حوت
سالهایک گزارشگر هالندی با نشر کتاب (در جستجوی دشمن )ادعا کرده است  که ملا عمربعد از سقوط حکومت طالبان در افغانستان پنهان بوده است
بتی دم گزارشگر هالندی که به گفته خودش پنج سال درباره فعالیت و زندگی  ملا عمر سردسته طالبان تحقیق کرده است  از دید خود به این نتیجه رسیده است  که ملا عمر بعد از سقوط امارت  طالبان از افغانستان خارج نشد و در افغانستان بود.
اودر مصاحبه با جبار عمری که به گفته نگارنده کتاب به  ملا عمر پناه داد ومحافظش هم بود، حرف های زیادی در رابطه به ملا عمر پیدا کرده است .
بتی دم در این کتاب نوشته است که ملا عمر بعد ازحادثه یازده سپتمبر وسقوط حکومت طالبان در خانه یی در زاد گاهش در قلات ولایت زابل مخفی بود ودراین مخفیگاه دوبار نزدیک بود در اثر بازرسی عساکر امریکایی در منطقه دستگیر شود ، یک بار هنگامی که او در صحن حویلی بود وخود را در پشت انبار چوب پنهان کرده بود عساکر دوباره برگشتند اما بار دوم داخل حویلی هم شدند اما راه ورودی مخفیگاه ملا عمر را نتوانستند پیدا کنند .
به گفته بتی دم ملا عمر مخفیگاهش را بعد از ایجاد یک پایگاه جدید در لوران که در چهارصدمتری خانه اش قرار داشت تغییرداد .
قسمی بر می آید که نویسنده با نوشتن کتاب یاد شده به نحوی میخواهد پای پاکستان را از دخیل بودن در حمایت از طالبان وپناه دادن رهبران آنان بیرون کند .
آگاهان سیاسی و حتا نزدیکان ملا عمر گفته های نامه نگار هالندی را مضحک می دانند و می گویند که خانم بتی دم با به پناه بردن از واقعیت ها ، واقعیت فروشی کردهاست  ، غلط گفته و وقایع را مسخ کرده است . در یک قسمت دیگر کتاب آمده است که ملا عمر مانند یک تارک دنیا زندگی می کرد وحتی علاقه به دیدار اعضای خانواده خود هم نداشت ،کمتر گپ می زد ،اخبار پشتوی بی بی سی را می شنید ،در کتابچه یاداشتش به رمز چیر هایی می نوشت و از موبایل بدون سیمکارت برای شنیدن آیات قران کریم استفاده می کرد .
نویسنده با ذکر نکات یاد شده ماهرانه کوشیده است داشتن هرنوع ارتباط ملا عمر را  با آی اس آی وسایر اعضای این گروه، بپوشاند .
ارگ ریاست جمهوری در واکنش به ادعای بتی دم گفته است که یک تعداد برای طالبان وحامیان خارجی آنان هویت سازی می کنند .
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری زندگی مخفیانه ملا عمر را ادعای فریبکارانه خواند وگفت که حکومت افغانستان سندها ومدرک های کافی دارد که نشان می دهد رهبر پیشین طالبان در پاکستان زندگی می کرد ودر همانجا نیز مرد .
نویسنده کتاب کوشیده است گفته هایش را در مطابقت با اعلامیه خبری طالبان در مورد مرگ وزندگی مخفیانه ملا عمر که در سال 1394نشر شده بود بیان دارد .
در اعلامیه طالبان هم آمده بود که ملا عمر بعد از حمله امریکا در افغانستان در چهارده سال گذشته در افغانستان بود وبرای یک روز هم به پاکستان یا کشور دیگری سفر نکرد .
در خبرنامه مرگ ملا عمر، در مورد زمان ومکان وبیماری یی که  منجر به مرگ رهبر طالبان شد اشاره نشده بود اما یک روز قبل از نشر این اعلامیه حکومت افغانستان اعلام کرده بود که ملا عمراضافه از دوسال  قبل یعنی در پاکستان به شکل مرموز در گذشت .
آگاهان سیاسی می گویندکه خانم بتی دم بیشتر در خدمت سازمان ای اس ای  پاکستان بود  با چاپ این کتاب خواسته به جهانیان بگوید   که بزرگترین تروریست جهان  هیچ نوع ارتباطی با پاکستان نداشت .
آگاهان سیاسی نیز گزارش نویسنده هالندی مبنی برزندگی مخفیانه ملا عمر بعد از سقوط حکومت طالبان در افغانستان را به شدت رد کرده است  آنرا یک گزارش کاذب ودروغ می خواند .
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی می گوید که این یک واقعیت است که تمام رهبران طالب در پشاور ،کویته ،حیدر آباد ونوشهره زندگی دارند قسمی که همه ما وشما خبر داریم ملا عمرتوسط ملا اختر محمد مسموم شده بود بنابر اختلافاتی که بین شان بود بعد از دور کردن ملابرادر وعبیدالله از کویته به کراچی برده شد،مدتی تحت تداوی قرار داشت ودر شفاخانه جان داد.در زابل از طرف شب پنهانی دفن شد وهیچکس از محل دفنش اطلاع نداشت.
کوهستانی می افزاید که نقیبالله ،سخی داد،ملا غازی  وتعداد دیگری بدون سلاح خدمه ومحافظش بودندوبیشتر اوقات در محلاتی گوناگون مانند  نوی کلی کویته، و در منطقه سیخ دار بلوچستان ، و محلات هم در کراچی سپری کرده است .
چنانچه اسناد موثق وافشای بار بار مرگ ودستگیری رهبران طالبان در پاکستان گوای این ادعاست که پاکستان در چهل سال اخیر همواره پناهگاه مخالفان حکومت وگروه های تروریستی بوده است ،از آنها حمایت کرده  است .حکومت های شانرا به رسمت شناخته است وزمینه آموزش های حملات نظامی خرابکارانه را آنها مساعد کرده اند با آنهم با چشم سفیدی کوشیدتا  داشتن هر نوع ارتباط را با این گروه ها را پنهان کند .
باید گفت که  همین حالا رهبران شورای کویته در پاکستان زندگی می کنند و ملا اختر محمد منصور رهبر کشته شده این گروه در مرز ایران و پاکستان هدف قرار گرفت و کشته شد.
این ها همه از حضور رهبران طالبان در پاکستان حکایه دارد   صائم فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا