جامعه

کارگاه دادخواهی وآگاهی دهی از کنوانسیون حقوق وامتیازات اشخاص دارای معلولیت برگزار شد

کابل باختر 9 سنبله
کارگاه دادخواهی وآگاهی دهی از کنوانسیون حقوق وامتیازات اشخاص دارای معلولیت امروز از سوی موسسه افغانهای متاثر از ماین دروزارت اطلاعات وفرهنگ برگزار شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر پوهنیارسیده مژگان مصطفوی معین امور  نشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ برگزاری چنین کارگاه ها را برای آگاهی کارمندان  ادارات دولتی بخصوص افراد معلول از حقوق وامتیازات شان ارزنده خوانده گفت : درافغانستان برای معلولان شرایط مناسب کار  وجود ندارد وبرای آنان معاش کافی داده نمی  شود واکثر معلولان که از اثر جنگ های داخلی درکشور یک اعضای بدن شانرا از دست داده اند امتیازی برای آنان  داده نشده.
خانم مصطفوی افزود، خوشبختانه کشور ما از جمله کشور های ا ست که  کنوانسیون میثاق بین المللی حقوق اشخاص دارای معلولیت را امضا کرده  است.
به گفته مصطفوی در ادارات دولتی باید برای معلولان تسهیلات لازم  درنظر گرفته  شود وبرای  آنان در بانکها ، فروشگاه ها وسایر نهاد ها زمینه بهتر کار فراهم  گردد.
وی خاطر  نشان کرد که درقانون حقوق وامتیازات معلولان آمده است که در وزارت خانه ها وسایر ادارات دولتی باید از 3 تا 5 درصد کارمندان را افراد دارای معلولیت تشکیل بدهند یعنی  برای افراد معلول زمینه کار مساعد باشد اما متاسفانه  تا جایی که دیده می شود این امتیاز برای معلولان درنظر گرفته نشده  بخصوص برای زنان  معلولی که سرپرستی خانواده های شان را به عهده دارند.
بعداً اسلام الدین محمدی رئیس اجرائیه موسسه افغانهای متاثر از ماین صحبت کرد و گفت که هدف  از برگزاری  این کار گاه آگاهی کارمندان ادارات دولتی بخصوص افراد دارای معلویت از کنوانسیون میثاق های بین المللی  حقوق اشخاص دارای معلولیت میباشد.
وی اضافه کرد که افراد معلول مطابق کنوانسیون یادشده  از حقوق  وامتیازات درجامعه  برخور دارد اند وباید این اصل  در ادارات دولتی بیشتر رعایت  گردد.
وی از علمای دینی نیزخواست تا از طریق منابر مساجد به مردم تفهیم نمایند تا افراد دارای معلولیت را در اجتماع احترام  نمایند  و به آنان  در بخشهای  عرضه خدمات اجتماعی حق اولویت داده شود .
بعداً شرکت کننده گان  این ورکشاپ بخاطر  دریافت راه های برتر برای بلند بردن سطح  آگاهی  کارمندان معلول ادارات دولتی از حقوق وامتیازات شان برکار های گروهی پرداختند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا