اخبارجامعه

 پروژهٔ محو کار کودکان در افغانستان گشایش یافت

کابل/۵ جوزا / باختر

پروژهٔ محو کار کودکان در افغانستان به گونهٔ رسمی امروز گشایش یافت.

در نشستی که به همین مناسبت برگزار شد، نخست رامین بهزاد رییس کشوری سازمان بین‌المللی کار در افغانستان، کار کودکان را یک مشکل منطقه‌ یی و جهانی وانمود کرد و همکاری سازمان بین‌المللی کار را در زمینهٔ کاهش و محو کار کودکان در افغانستان تعهد سپرد و ابراز امید کرد که در هم‌آهنگی و همکاری همیشگی با شریکان اجتماعی بتوانند در این راستا گام‌های عملی و سودمند بردارند.

سپس محمد اجمل شاه‌پور؛ معین امور کار درصحبتی در کنار عوامل اقتصادی و قانونی، ناآگاهی و دید پایین خانواده‌ها را نسبت به کودکان از دلایل بارز کار کودکان دانست و گفت که  دولت افغانستان تعهد های خود را به سازمان بین‌المللی کار سپرده است و به آن پابند است.

شاه‌پور، هم‌چنان جایگاه خانواده‌ها و منابر را در پشتیبانی از کودکان و محو کار آنان، ارزنده و سودمند دانست و گفت که بدون همکاری علما و خانواده‌ها و شکل‌گیری یک اجماع ملی، محو کار کودکان در افغانستان دشواراست.

هم‌چنان نمایندگان کارفرمایان و شریکان اجتماعی در سخنانی، محو کار کودکان را از آرزوهای دیرینه‌ در کشور وانمود کرد و نا امنی، ناداری، اعتیاد والدین به مواد مخدر، دستمزد ناچیز خانواده‌ها، جنگ دوام‌دار، کرونا و دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی را از عوامل کار کودکان دانستند و تعهد سپردند که در محو کار کودکان همکار خواهند بود.

نمایندهٔ وزارت خارجه‌، مشترک المنافع و انکشاف بریتانیا نیز که از طریق کنفرانس ویدیویی در این برنامه سخنرانی می‌کرد، گفت که کشورش به همکاری‌های مالی با افغانستان ادامه می دهد و پروژه‌هایی را که در آن کودکان و اقشار آسیب‌پذیر  در اولویت باشند، تمویل خواهند کرد.

در پایان، غلام حیدر جیلانی؛ معین امور اجتماعی با جمع‌بندی مفردات برنامه، تصویب و تنفیذ قانون حمایت ازکودکان را از دست‌‌آوردهای بزرگ دولت افغانستان و وزارت کار و امور اجتماعی عنوان کرد و گفت: پالیسی ملی محافظت اجتماعی و کارشیوهٔ صندوق حمایت از اطفال نیز در حال نهایی شدن است.

جیلانی ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن طرزالعمل صندوق حمایت از کودکان، بتوانیم با کمک و همکاری به خانواده‌های نادار و نیازمند، جلو کار شاقهٔ کودکان را بگیریم.

معین امور اجتماعی افزود: هم‌اکنون مرکز های حمایت از کودکان را در کابل، ننگرهار، بامیان و مزار شریف ایجاد نموده‌ایم تا کودکان رد مرز شده و کودکان قربانی منازعات مسلحانه در این مرکزها نگهداری شوند و دوباره به خانواده‌های شان سپرده شوند.

معین امور اجتماعی هم‌چنان گفت که مرکزهای بدیل حجز را که اکنون تنها در کابل داریم، در آینده در سراسر کشور ایجاد خواهیم کرد.

وی از تعهد دولت افعانستان و وزارت کار امور اجتماعی در محو کار شاقهٔ کودکان و کارهای مضر صحت برای کودکان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که روزی، دیگر گواه کار شاقهٔ هیچ‌یک از کودکان در افغانستان نباشیم.

گفتنی‌است که سال ۲۰۲۱ را سازمان بین‌المللی کار به نام «سال بین‌المللی محو کار کودکان» نام‌گذاری کرده است، هم‌چنان از دوازدهم جون همه ساله به عنوان روز جهانی محو کار شاقهٔ کودکان بزرگ‌داشت می‌شود و قرار است که تا سال ۲۰۲۵ به کار کودکان در کشورهای جنوب آسیا پایان داده شود.

نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا