سیاست

کمیسیون مستقل حقوق : همه باید با هم در روند توسعه و تعمیم حقوق بشری در کشور سهم گیرد

کابل باختر 28 اسد
رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
به مناسبت فرارسیدن سالروز استرداد استقلال کشور پیامی را به نشر رسانیده است که در بخشی از این گفته شده
حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، که مبنای استقلال کشورهاست، یکی از حقوق بنیادین بشر می‌باشد که در اسناد مهم بین‌المللی از جمله منشور ملل متحد و میثاق‌های حقوق مدنی و سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، شناسایی و تضمین شده است. براساس اسناد بین‌المللی حقوق بشر، کلیه ملت‌ها دارای حق تعیین سرنوشت خویش هستند. به موجب این حق، «ملت‌ها وضع سیاسی خود را آزادانه تعیین و توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را آزادانه تأمین می‌کنند. تمام ملت‌ها می‌توانند برای نیل به اهداف خود در منابع و ثروت‌های طبیعی خویش، بدون اخلال در الزامات ناشی از همکاری بین المللی مبتنی بر منافع مشترک و حقوق بین الملل، آزادانه هرگونه تصرفی بنمایند. در هیچ مورد نمی توان ملتی را از وسایل معاش خود محروم کرد.»
حق تعیین سرنوشت، در سطح بین‌المللی و روابط بین کشورها، تمام دولت‌ها را ملزم می‌سازد که به حاکمیت ملی ملت‌های دیگر احترام گذاشته و دست به اقداماتی نزنند که به این حق بشری دیگران آسیب بزند.
در این پیام همچنان گفته شده،  دولت افغانستان و سربازان شجاع وطن که همه روزه مشغول دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور هستند، متوقع هستیم که ضمن حراست شجاعانه از مرزها و مبارزة جدی با تروریست‌ّها و گروه‌ّهای مخالف مسلح دولت، به حمایت و رعایت حقوق بشر که مبنای استقلال ملی ما است، بیشتر از پیش عطف توجه نموده و از حقوق بشری و انسانی شهروندان حفاظت و حراست نمایند، تا تمام شهروندان کشور با برخورداری از حقوق و آزادی‌های بشری خویش، از استقلال و آزادی وطن حمایت نمایند.
همچنان لازم است تمام شهروندان کشور با احساس مسئولیت شهروندی، در روند توسعه و تعمیم حقوق بشر سهم گرفته و ضمن دفاع از حقوق بشری و انسانی خویش، به حمایت از حقوق دیگران پرداخته و از دولت و نیروهای دفاعی و امنیتی کشور حمایت نمایند تا دولت افغانستان بیشتر از پیش قادر به حفاظت از حقوق بشری شهروندان، تأمین حاکمیت ملی، استقلال و آزادی کشور گردند. ختم/شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا