جهان

هند، چین و پاکستان از رئیس جمهور افغانستان خواسته اند تا موافقتنامه امنیتی با امریکا را امضا نماید

واشنگتن –  جیو نیوز – 20 قوس – باختر
یک مامور عالی رتبه  امریکا گفته است که شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین، نواز شریف ، صدراعظم پاکستان و ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه از جمله رهبرانی هستند که حامد کرزی ، رئیس جمهور افغانستان را تشویق کرده اند تا موافقنامه امنیتی با امریکا را امضآ  نماید.
به گزارش آژانس خبری باختر به نقل از صفحه انترنتی تلویزیون جیوی پاکستان ، جیمز دابینز نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان در سخنرانی به کمیته مجلس سنای امریکا با اطمینان بیان کرد که افغانستان سر انجام موافقتنامه را تکمیل خواهد کرد که با وجود پافشاری کرزی مبنی بر اینکه این تصمیم را جانشین وی بگیرد ، حدود دوازده هزار نیروی امریکائی بعد از سال 2014 درافغانستان خواهند ماند.
وی افزود که تمام قدرت های منطقه ای به جز ایران حامد کرزی را تشویق به امضای این موافقتنامه کرده اند که به نیرو های نظامی امریکا اجازه آموزش نیرو های افغان را بعد از سال آینده میلادی میدهد. امریکا در سال 2014 خروج رسمی نیرو های رزمی اش را از افغانستان  آغاز خواهد کرد.
دابینز گفت، چندین تن از این رهبران خواهان حضور نظامی نیرو های امریکا در آسیای مرکزی نیستند ولی میگویند که بدون حمایه نظامی بین المللی و اقتصادی، افغانستان متقبل خطرات و جنگ داخلی خواهد شد و اینگونه جنگ ها منجر به افزایش گروه های افراطی، خروج پناهجویان و مختل شدن تجارت خواهد گردید که منطقه را به صورت کل تهدید میکند.
نماینده امریکا در امور افغانستان و پاکستان ابراز امید واری کرد که هند ، حامد کرزی ، رئییس جمهور افغانستان را متقاعد  به امضای این پیمان نماید که به نیرو های خارجی اجازه بودن در  افغانستان را میدهد.
به گفته دابینز تاخیر در امضای این پیمان خشم نماینده گان مجلس امریکا را بر انگیخته است.
دابینز افزود که من فکر میکنم که سفر حامد کرزی به هند که دارای نفوذ و قدرت کلی است و کرزی آن کشوررا محترم  میشمارد و رابطه خوبی با حکومت هند دارد ، می تواند موثر باشد.
کرزی روز جمعه این هفته به هند سفر خواهد کرد.
هند، جایی که حامد کرزی در آن تحصیل کرده و از نقش نظامی امریکا در افغانستان حمایت میکند دو میلیارد دالر به بازسازی افغانستان کمک  کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا