سیاست

جلسه کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل برگزار شد

کابل/۲۴ جدی/  باختر
جلسه کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و رییس این کمیته دیروز در قصر گلخانه صدارت برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی معاون دوم به آژانس باختر٬ در آغاز جلسه، معاون دوم رییس جمهور با اشاره به قضیه سوء استفاده جنسی از طفلان در معارف ولایت لوگر، از کمیسیون حقوق بشر و اداره لوی سارنوالی خواست که تحقیقات شان را در این مورد تکمیل و به زودترین فرصت آن ارائه کنند تا عدالت در این مورد تطبیق شود.
معاون رییس جمهور همچنان، حمایت از حقوق اطفال را یک مسولیت ملی عنوان کرد و از نمایندگان مردم در ولسی جرگه نیز خواست که روند تصویب قانون حمایت از حقوق طفل را تسریع ببخشد.
وی به  وزارت عدلیه هدایت داد که یک جلسه هماهنگی متشکل از نمایندگان از وزارت عدلیه، اداره لوی سارنوالی، وزارت ارشاد، حج و اوقاف، شورای علما و و زارت کار و امور اجتماعی تشکیل شود تا بعد از طرح مباحث لازم در مورد قانون حمایت از حقوق طفل، با نمایندگان مردم در ولسی جرگه تبادل نظر صورت گیرد.
معاون رییس جمهور افزود که موضوع اختلافی در قانون حمایت حقوق طفل در حدی نیست که باعث تأخیر در تصویب این قانون شود، وی گفت که این موارد در قوانین مدنی و کد جزای افغانستان تصریح شده و از این لحاظ هم از نگاه قوانین داخلی و هم معاهدات بین المللی مشکل جدی وجود ندارد.
در جلسه امروز کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل، طبق اجندای جلسه، نخست نماینده وزارت کار و امور اجتماعی از فعالیت های کمیتۀ تخنیکی حمایت از حقوق طفل گزارش داد.
این کمیته متشکل است از نمایندگان با صلاحیت وزارت اطلاعات وفرهنگ، عدلیه، امورزنان، تحصیلات عالی، امورداخله، صحت عامه، حج و اوقاف، لوی څارنوالی، محکمه استیناف کابل، کمیسیون مستقل حقوق بشر، انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان، اتحادیه حقوق دانان افغانستان، اداره مرکزی احصائیه و ریاست شبکه اطفال وزارت کار و اموراجتماعی. این کمیته تخنیکی در سطح ولایات نیز بعد ازتوشیح قانون حمایت از حقوق طفل ایجاد شده است تابه حقوق طفلان بیشتر رسیدگی شود.
نماینده وزارت کار و امور اجتماعی همچنین از کمیته های تخنیکی ولایتی حمایت از حقوق طفل به جلسه گزارش داد که براساس آن جلسه کمیته های تخنیکی در بیشتر ولایات برگزار شده ولی نزدیک به ده ولایت این تاکنون این جلسه را برگزار نشده است.
معاون رییس جمهور به ارگان های محل هدایت داد که به تمام والی ها به صورت کتبی و جدی تذکر داده شود که مطابق احکام قانون حمایت از حقوق طفل، والیان هرولایت باید مسئولیت خود را به صورت جدی در این مورد انجام داده و گزارش شان را به کمیسیون ارائه کنند.
در جلسه د یروز، مسوده طرزالعمل کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل نیز از جانب اعضای جلسه مورد بررسی قرار گرفت. این طرزالعمل به منظور تنظیم فعالیت های کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل، تعیین وظایف و ایجاد ساختار هماهنگی میان ادارات ذیربط دولتی و غیر دولتی در 25 ماده تنظیم شده است.
اعضای جلسه این طرزالعمل را در مطابقت با قانون حمایت از حقوق طفل به تفصیل مورد بحث قرار داده و نظرات اصلاحی شان را مطرح کردند، سرانجام فیصله شد که سکرتریت کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل، علاوه بر نظرات ارائه شده در این جلسه، نظرات سایر ادارات ذی ربط را نیز دریافت و آن را در متن این طرزالعمل بگنجاند.
در جلسه روی ایجاد واحدهای حمایت از اطفال در وزارت خانه‌ها و ادارات عضو کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل نیز بحث صورت گرفت. این موضوع از جانب وزارت کار و امور اجتماعی پیشنهاد شده بود که اعضای جلسه پس از بررسی این پیشنهاد، فعلا آن را به خاطر جلوگیری از انجام کارهای موازی، تأییدنکردند.
وزارت کار و امور اجتماعی همچنین دخیل شدن اعضای کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل را در تطبیق مؤثر پلان یک ساله مشترک با یونیسف نیز به جلسه مطرح کرد که در زمینه هدایات لازم داده شد.
به گفته معین این وزارت، هدف از این طرح تطبیق مؤثر این پلان در راستای نیاز های تشخیص شده از جانب این وزارت برای کمک رسانی مؤثر و مورد نیاز اساسی به طفلان آسیب دیده است.
قابل ذکر است که در همین ماه جاری، یک پلان کاری مشترک بین وزارت عدلیه، کار و امور اجتماعی و وزارت امور داخله با اداره یونیسف در افغانستان به هدف کمک به طفلان آسیب پذیر امضا شد.
در این جلسه نیز به این سه وزارت هدایت داده شده که در جلسه بعدی از میزان پیشرفت تطبیق این پلان مشترک به جلسه کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل گزارش دهند.
طرح مؤثریت و گنجانیدن محافظت از اطفال در برنامه میثاق شهروندی نیز در بخشی دیگر از اجندای جلسه دیروز مورد بحث قرار گرفت. این طرح از جانب شبکه محافظت اطفال وزارت کار و امور اجتماعی در جلسه مطرح شد.
اعضای جلسه پس از بررسی این طرح، فیصله کرد ندکه تیم تخنیکی وزارت کار و امور اجتماعی با تیم تخنیکی وزارت مالیه و وزارت احیا و انکشاف دهات روی غنامندی این طرح بیشتر کارکند و آن را برای بحث بیشتر در جلسات بعدی کمیسیون ارائه کنند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا