سیاست

روابط ٬افغانستان و قزاقستان الگوی ازهمکاری های منطقه یی

کابل باختر/ 20/ سنبله:
افغانستان و قزاقستان از گذشته ها باهم روابط مثبت  و فعال داشته و این روابط در بخش های مختلفی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و آموزشی حسنه و دوامدار بوده است.
قزاقستان با ظرفیت های اقتصادی که در بین کشورهای آسیای مرکزی دارد در تلاش است تا تجارب خود را به افغانستان جنگ زده انتقال دهد  ضمنا از موقف  افغانستان در سازمان شانگهای، اجلاس سران ناتو در شیکاگو، کنفرانس توکیو، کنفرانس قلب آسیا (پروسه استانبول) و پروسه کابل حمایت کرده است.
در کنار همکاری های فرهنگی، سیاسی، انکشافی و تجارتی، نزدیک به یکهزار جوان افغان مصروف فراگیری تحصیلات عالی در رشته های مختلف در پوهنتون های قزاقستان اند که نشانه از مناسبات خوب میان افغانستان و قزاقستان است و روند رشد و توسعه روابط سیاسی میان هر دو کشور در سال های اخیر مثبت می باشد.
هم اکنون بیش از دوهزار از شهروندان افغان همراه با سایر ملیت ها در قزاقستان زندگی مینماید و بمثابه پل تحکیم روابط فرهنگی و اقتصادی میان قزاقستان و افغانستان تلقی میگردد، از حقوق کامل برخوردار می باشند و عضویت اسامبلی ملت های قزاقستان را دارند.
همچنان قزاقستان در شانزده سال گذشته میلیون ها دالر را در بخش های تجارتی، انکشافی، آموزشی و سیاسی با دولت و مردم افغانستان کمک نموده است
قزاقستان و افغانستان به عنوان دوستان سنتی به یک دیگر نگاه میکنند  رفت وامد های مقامات عالی رتبه دوکشور  ودید  وادید انها بر گسترش هر چه بیشتر این روابط صحه میگذارد.
به تازه گی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از قزاقستان دیدار کرد و در ملاقات با رهبران آن کشور روی گسترش روابط ترانزیتی احداث خط اهن امنیت و ثبات منطقه به بحث پرداخت  که  توام با پیام مثبت از جانب رهبران قزاقستان بود.
آگاهان سیاسی افغان به این باور اند  که روابط میان افغانستان وقزاقستان الگوی از روابط منطقه یی است که در ان روی رفاه و سعادت ملت های  دو کشور فکر میشود میشود که از این رابطه نیک الهام گرفت وبرای همسویی و همگرایی منطقه یی گام برداشت   ختم تحلیل سیاسی 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا