گزارش ها

محاکم صحرایی طالبان ونگرانی از افزایش تلفات ملکی درافغانستان

کابل باختر/ 28/ اسد
کمیسیون حقوق بشر افغانستان از وضعیت بشری درمناطق جنگ زده افغانستان امروز نگرانی کرده و از جوانب درگیر میخواهد تا حقوق افرادملکی را درمیدان جنگ رعایت کنند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : کمیسیون حقوق بشر افغانستان نگران وضعیت بشری درمناطق جنگ زده افغانستان است .
ثریا صبحرنگ یکتن ازکمیشنران این کمیسیون گفته است که آنها مصروف تهیه یک گزارش دراین خصوص اند.
این نگرانی درست زمانی مطرح میگرددکه طالبان جنگ و حملات شان را درولایت های هلمند ، کندز ، بغلان ، فاریاب ، جوزجان و جاهای دیگر شدت بخشیده اند که درآن متضررین اصلی افراد ملکی و باشند گان محلی بوده اند.
طی روز های اخیر طالبان دست به محاکم صحرایی زده اند و شماری از افراد ملکی راکشته اند.
قتل دونوجوان درگرشک هلمند، قتل چهار نفر دیگر درولسوالی نهر سراج همین ولایت و اعدام یک قصاب به اتهام کاذب همکاری با دولت درولسوالی ناوه هلمند مواردی نگران کننده است که از طالبان درهلمند سرزده است . ضمناً طالبان ازمناطق مسکونی سپر انسانی ساخته و عملاً زندگی مردم را با خطر مواجه ساخته اند.
طالبان همچنان شش نفر را در ولسوالی بکواه فراه به دلیل عضویت آنها در نهادهای دفاعی و امنیتی کشور اعدام کردند مگر تااکنون تثبیت نگردیده که اعدام شد گان کی ها بودند و درکجا کار میکردند.
طالبان این شش نفر را ازمسیر شاهراه ها ربوده بودند.
دربغلان نیز طالبان از مناطق مسکونی سپر انسانی ساخته و هنگام تسلط بر ولسوالی دند غوری آن ولایت باشندگان محلی را به گونه وسیع آزار و اذیت کرده و با سازماندهی یک انفجار درداخل یک مکتب چند دانش آموز را زخمی ساخته اند ضمناً تاسیسات عامه را نیز ویران کرده اند.
درکندز نیز جنگ آنها بیشتر با مردم است زیرا با تسلط یافتن بربخش های ازاین ولایت از مردم عقده گشایی کرده اند.
همچنان طالبان درلغمان یک پل را درمسیر یکی از ولسوالی های این ولایت انفجار دادند و دررفت و آمد مردم اخلال وارد کردند . به همین سان طالبان درکابل با انجام حملات انتحاری جان افراد ملکی را گرفتند و تنها در حادثه دهمزنگ نزدیک به صد نفر را کشتند.
طالبان موضع گیری درمناطق مسکونی را یک تکتیک موثر انتخاب کرده اند و این امر سبب شده است که نیروهای امنیتی به دلیل حمایت از جان افرادملکی یا عملیات های شان را بطی سازند و یاهم از ادامه عملیات ها دست بکشند . حتاآنها کار موسسات خیریه و شفاخانه ها را بامشکل مواجه ساخته اند این هم نمایانگر آن است که طالبان به ارزش های انسانی و قه نمی گذارند.
بی اعتنایی طالبان دربرابر مصونیت شهروندان درمیدان جنگ سبب شده است تا شمار تلفات ملکی درکشور ازدیاد یابت.
سازمان ملل متحد و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان میگویند که درشش ماه نخست سالجاری عیسوی یکهزار و ششصد غیر نظامی درافغانستان کشته شده اند و سه هزار و ششصد وپنجاه تن دیگر زخمی شده اند . درحالیکه دولت افغانستان با ایجاد یک کمیته در شورای امنیت ملی میکوشد تا از بروز تلفات ملکی جلوگیری کند درحالیکه طالبان هیچ تعهدی دراین خصوص ندارند.
باید گفت که مساله نگرانی از ازدیاد تلفات ملکی در جنگ های جاری درکشور درحالی شدت پیدا میکند که مسوولان امنیتی و محلی درولایت هلمند صریحاً گفته اندکه جنگ طالبان را دراین ولایت جنرالان پاکستانی با جامه طالب رهبری میکنند. ضمناً مسوولان درولایت بغلان ازحضور نقاب داران درجمع طالبان سخن گفته اند که سریع جنگ میکنند با کسی حرف نمی زنند و قوماندانان طالبان درتلاش اند تا آنها زیادتر درمحلات عام ظاهر نشوند، برخی را باور به این است که این نقاب داران افرادکوماندو پاکستان اندکه درجمع طالبان حضور دارند .
پس نباید سازمان ملل متحد و سازمان های حراست از حقوق بشر نقش پاکستان را در بروز تلفات ملکی درجنگ افغانستان نادیده بگیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا