صحت

برترویج اهدای خون درکشور تاکید شد

کابل باختر/ 10/ سرطان
ازروزجهانی اهدای خون امروز ازسوی وزارت صحت عامه درکابل بزرگداشت شد.
درمحفلی که به همین مناسبت درساختمان بانک خون مرکزی برگزارشد، داکتر احمد جان نعیم معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه گفت که ازاین روز به هدف بلند بردن سطح آگاهی مردم برای ترویج فرهنگ اهدای خون و تقدیر از اهداکنندگان خون گرامی داشت میشود .
داکتر نعیم خاطر نشان کرد که خون سالم عنصر حیات و نجات دهنده زندگی است که با وجود پیشرفت های صورت گرفته درزمینه علم طب هیچ گونه جا گزین دیگری تاکنون برای خون کشف نشده است و فقط خونی که توسط انسان های نیکو کار اهدا میشود ، جان سایر انسان ها را ازمرگ نجات میدهد.
وی گفت که وزارت صحت عامه در سال پار با راه اندازی پیکارهای گردآوری خون توانست از شهر کابل به خصوص از ادارات داخلی و بین المللی مقدار نزدیک به هجده هزار یونت خون گرد آوری و برای نیازمندان توزیع کند.
معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه تامین خون و مشتقات سالم آن را یکی از مهمترین اهداف بانک های خون کشور بیان کرد و گفت که با توجه به این که اهدا کنندگان خون نقش اساسی جهت رسیدن به این هدف دارند بلند بردن آگاهی عامه دراین خصوص یک امر مهم است .
داکتر نعیم افزود که اهدای خون نه تنها به صحت انسان سالم ضرر ندارد بلکه درحفظ سلامتی بدن انسان تاثیر مثبتی برجا میگذ ارد زیرا تحقیقات نشان میدهد که افرادی که خون اهدا میکنند ، کمتر به مرض قلبی دچار میشوند و سیستم خون سازی عضویت بدن را نیز فعالتر و درتصفیه خون با جگر و گرده ها کمک می کند.
وی یاد آور شد که هر مرد سالم درهر سه ماه یک بار و هر زن سالم درهر چهارماه یک بار که سن شان کمتر از هژده سال و بالا تر از شصت سال نباشد میتواند خون اهدا کند.
دراین محفل داکتر عنایت الله هاشمی رییس بانک خون مرکزی وزارت صحت عامه گفت که خون گرد آوری شده دربانک خون مرکزی و سایر بانک های کشور برای مریضان مستحق و مریضان عاجل بدون مبادله و برای سایر مریضان در بدن خون از اقارب شان داده میشود.
وی از تمام افراد واجدشرایط جامعه خواست تا به بانک های خون مراجعه کنند و با اهدای خون شان سبب نجات حیات همنوعان شان شوند و اجرو ثواب بزرگ را کمایی کنند.
دراین محفل داکتر محمد داوود الطاف نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان نیز صحبت کرد و ادامه همکاری آن سازمان را درعرصه صحت به خصوص دربخش گرد آوری خون سالم درافغاستان متعهد شد.
درآخر این محفل درحالیکه عده  از شرکت کنندگان به اهدای خون پرداختند ، یک تعداد از اهداکنندگان دایمی خون مورد تقدیر قرار گرفتند.
ختم/ مومنه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا