جهان

دانشمندان برای بار نخست توانستند قلب مصنوعی بسازند

واشنگتن – صدای امریکا – 28 حمل – باختر
گروهی از دانشمندان اسراییلی با استفاده از چاپگر سه بعدی (3D) برای نخستین بار در تاریخ طب، موفق به ساختن قلب کامل انسان شده اند.
یافته‌های این پژوهش که در کتابخانۀ آنلاین ویلی نشر شده است، دستآورد بزرگی در عرصۀ طب خوانده شده است که بشر را از اهدای قلب به بیماران بی نیاز می کند.
نخستین قلب مصنوعی جهان با استفاده از مواد واقعی بیولوژیکی انسان ساخته شده است، اما در حال حاضر این قلب در حد قلب خرگوش کوچک است و قابلیت استفاده برای انسان را ندارد.
با اینحال، دانشمندان گفته اند که این پیشرفت آنان را قادر خواهد کرد تا روزی قلب مصنوعی سه بُعدی انسان را به اندازۀ لازم آن تولید کنند.
تال دفیر، استاد پوهنتون تل ابیب و آمر این پروژۀ تحقیقی به اورشیلم پست اسراییل گفته است که این قلب مصنوعی، سلول‌ها، رگ‌های خون، دهلیزها و تمام اجزای یک قلب طبیعی را در خود دارد.
درگذشته نیز برخی دانشمندان مدل سه بعدی قلب را تولید کرده بودند، اما در هیچ یک از نسخه های قبلی قلب مصنوعی سلول‌ها و رگ‌های خون را در خود نداشت.
گروه پژوهشی  دفیر، از انساج شحمی بیماران پارچه گرفته و از آن سلول‌های پایۀ قلب را تولید کردند. سلول‌های پایه سپس به سلول‌های عضلۀ قلب و رگ‌های خون انکشاف داده شدند.
با این روش دانشمندان توانستند که توسط سلول‌های خود شخص برای وی موفقانه سلول‌های مورد نیاز و عضو بدن را تولید کنند.
بیماری‌های قلب و رگ‌ها نخستین عامل مرگ در امریکا و دومین عامل مرگ و میر در اسراییل است. این وضعیت سبب شده است که شمار زیاد بیماران مبتلا به نارسایی شدید قلب، پیش از رسیدن به پیوند قلب تلف شوند.
دانشمندان در نظر دارند تا در مرحلۀ بعدی این پژوهش، با عین روش، شبیه قلب انسان را تولید کرده و ابتدا آن را در حیوانات و سپس در بدن انسان‌های نیازمند پیوند بزنند.
آنان ابراز امیدواری کرده اند که تا ده سال دیگر، این چاپگر اعضای بدن انسان در شفاخانه‌های سرتاسر دنیا در دسترس قرار گرفته و تولید اعضای بدن انسان به یک امر معمول مبدل شود.   فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا