جهان

نخسین واکسین آزمایشی ویروس کرونا در بریتانیا تطبیق شد

لندن/ وی او ای/ 6ثور/ باختر
بریتانیا اولین آزمایش واکسین بیماری «کووید ۱۹» را بالای انسانان در اروپا انجام داد.
واکسین یادشده که توسط یک تیم متخصصان در کمتر از سه ماه ساخته شده است، به دو داوطلب روز پنجشنبه در شهر اکسفورد تزریق شد.
این واکسین آزمایشی بالای صدها داوطلب دیگر نیز تطبیق خواهد شد.
بر علاوه به عین تعداد از داوطلبان، واکسین مننجیت یا التهاب محفظۀ دماغ نیز تطبیق خواهد شد، در حالی که آنان نخواهند دانست که کدام واکسین را دریافت می‌کنند. متخصصان می‌گویند که این روش می‌تواند در دریافت نتایج کمک کند.
این آزمایش در حالی انجام می شود که آزمایش دواهای ضد ویروسی بالای بیماران کووید۱۹ در چین بی نتیجه بوده است. شرکت گلید ساینس مستقر در کلیفورنیا نیز دوای جدیدی بالای بیماران کووید ۱۹ تطبیق کرد که آنهم نتیجهٔ مطلوب نداشت.
پیش ازاین انستیتیوت ملی امراض ساری امریکا واکسین دیگری را که توسط شرکت مودرنا تهیه شده و در دوره آزمایشی کلینیکی است، در ماه مارچ بر انسان تطبیق کرد.
آلمان نیز روز چهارشنبه گذشته آزمایش واکسین ویروس کرونا را بالای انسان آغاز کرد.
پاول ایرلیش انستیتوت، نهاد تنظیم کنندۀ امور واکسین در آلمان، واکسینی را که توسط شرکت آلمانی بیو ان تک و شرکت امریکایی فایزر انکشاف داده شده است، برای آزمایش بر انسان منظور کرد.
کانادا، روسیه و دیگر کشور ها نیز در صدد انکشاف واکسین برای بیماری کووید ۱۹ استند.
چین که منشای همه‌گیری ویروس کرونا در جهان است، تا کنون از کار برسر دو واکسین کووید۱۹ خبر داده است که یکی آن در انستیتیوت محصولات بیولوژیک شهر ووهان، زادگاه ویروس کرونا، تهیه شده است.
سازمان جهانی صحت گفته است که در حال حاضر ۷۰ واکسین برای مقابله با ویروس کرونا در سراسر دنیا، مراحل آزمایشی را می‌گذراند که شماری از این واکسین‌ها وارد مرحلۀ آزمایش کلینیکی شده اند.
با وصف تلاش‌ها برای تولید هر چه فوری واکسین ویروس کرونا، شماری از دانشمندان و نهادهای معتبر طبی و صحی جهان گفته اند که به یک سال وقت نیاز است تا واکسین موثر ویروس کرونا تولید و به بازار عرضه شود.
بر اساس معلومات پوهنتون جانز هاپکنز ایالات متحده امریکا، این ویروس در ۱۸۵ کشور و قلمرو جهان تا دیشب جان بیش از ۱۹۳ هزار تن را گرفته است و اضافه از دومیلیون و ۷۶۲ هزار نفر دیگر به آن مبتلا شده اند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا