اخبارجامعه

سازمان دیدبان حقوق بشر٬طالبان را مسوول کشته شدن یک خبرنگار در هلمند دانست

کابل / ۲۳ عقرب/ باختر

سازمان دیدبان حقوق بشر با نشر اعلامیه یی گفته است که طالبان مسوول کشته شدن الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند اند.

این خبرنگار دیروز در پی انفجار یک ماین مقناطیسی که در موترش کار گذاری شده بود جانش را از دست داد.

سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است  با کشته شدن این خبرنگار٬طالبان این پیام را فرستادند که گزارش دهی در مورد طالبان، جان خبرنگاران را به خطر می اندازد.

سازمان دیدبان حقوق بشر در اعلامیه یی خود واضح کرده است: طالبان اخیراً الیاس داعی را تهدید به مرگ کرده بودند و از وی خواسته بودند که در مورد عملیات نظامی این گروه در هلمند گزارش تهیه نکند.

پتریشا گاسمن، معاون بخش آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر کشته شدن الیاس داعی را یک “قتل وحشیانه” خواند و گفته است  این رویداد ‹تردید های جدی” را در مورد حفظ آزادی بیان در هر گونه توافق صلح با طالبان مطرح می کند›.

در این اعلامیه آمده است که طالبان چند هفته پیش منزل داعی را تلاشی کردند و از وی در مورد تحرکات اش پرسیدند. طالبان همچنان از باشندگان محل خواسته بودند که در مورد فعالیت های الیاس داعی به این گروه اطلاع بدهند.

داعی به همکاران خود گفته بود که طالبان در ماه اکتوبر به وی گفته بودند که در مورد عملیات اخیر طالبان در هلمند و یا هم از دست دادن مناطق در این ولایت و یا تلفات جنگجویان طالبان گزارش ندهد.

دیدبان حقوق بشر از طالبان خواسته است که به همه تهدید ها و حملات بر رسانه ها و همچنان اقدام به ارعاب، آزار و اذیت، و مجازات بدون محاکمه باشندگان که پالیسی های این گروه را انتقاد می کنند، پایان دهند.

پتریشا گاسمن، معاون بخش آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر افزوده است به نظر می رسد طالبان با مذاکرات صلح جسورتر شده اند تا بدرفتاری های مرگبار را بدون ترس از پاسخگو قرار گرفتن، انجام دهند.”

دیدبان حقوق بشر همچنین از کشور های حامی مذاکرات صلح در دوحه خواسته است که  حملات بر خبرنگاران افغان را نکوهش کنند و بر طالبان فشار وارد کنند تا این گروه از حمله بر رسانه ها دست بکشد واز آزادی بیان در هر گونه توافق صلح حراست کند.

بر بنیاد اعلامیه یی دیدبان حقوق بشر، الیاس داعی از جمله ده ها خبرنگار افغان است که در ماه های اخیر توسط گروه طالبان تهدید شده اند.

در جریان یک هفته این دومین رویداد فتل خبرنگاران در افغانستان است به روز شنبه یما سیاوش چهرۀ مطرح رسانه یی در کابل در پی انفجاری یک ماین مقناطیسی جانش را از دست داد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا