گزارش ها

توافق تخنیکی و سیاسی میان دو ستاد انتخاباتی، به بن بست انتخابات

کابل باختر 22 سرطان
توافق دو نامزد ریاست جمهوری مبنی بر تفتیش صد فیصد آراء رای دهندگان وایجاد یک حکومت ملی به بن بست در انتخابات نقطه پایان گذاشت .
به گزارش آژانس باختر ، داکتراشرف غنی احمدزی وداکتر عبدالله عبدالله دونامزد ریاست جمهوری با میانجگیری جان کری وزیر خارجه امریکا و یان کوبیش نماینده ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد به یک سلسله توافقات دست یافتند که به اساس آن بن بست موجود درروند انتخابات نقطه پایان گذاشته و صد درصد آرا درحضور نماینده گان جامعه جهانی، ستاد های هردو دسته ونهاد های اجتماعی  در کابل بررسی و تفتیش میشود.
مشکل میان ستادهای انتخاباتی این دونامزد بعد از آن جدی شد که داکتر عبدالله آنچه را تقلب گسترده در پروسه انتخابات خواند روابط خود را با کمیسیون های انتخاباتی به حالت تعلیق در آورد واعلام نتایج ابتدایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات که در آن داکتر اشرف غنی پیشتاز معرفی شد واکنش تیم اصلاحات و همگرایی تند تر گردید وضعیت آنچه آشفته وپیچیده شد که  پای شخصیت ها وموسسات بین المللی را به میان کشید ، سرانجام هر و نامزد چند دور ملاقات سخت ونفس گیر با جان کری وزیر خارجه امریکا و یان کوبیش نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد پشت سرگذشتاند و بالاخره حرف از توافق به زبان آمده شب گذشته هردو نامزد ریاست جمهوری با جان کری وزیر خارجه امریکا و یان کوبیش نماینده ویژه سازمان ملل متحد دریک نشست مشترک خبری ظاهر شدند.
وزیرخارجه امریکا دراین نشست خبری گفت که آن کشور از هیچ نامزد ریاست جمهوری درافغانستان حمایت نکرده است و جداً طرفدارانتقال مسالمت آمیز قدرت است. کری واضح ساخت که پروسه انتخابات درافغانستان با چالش های جدی مواجه بود اما با گفتگو ها و خودگذری های هردو نامزد ریاست جمهوری بن بست دراین روند را شکست .
به گفته جان کری، هردو نامزد ریاست جمهوری موافقه کردند که آرای ریخته شده دردور دوم انتخابات صد درصد تفتیش شود، پروسه تفتیش 24 ساعت بعداز توافق آغاز میگردد، صندوق ها از ولایت ها توسط نیروهای آیساف و افغان به مرکز منتقل میشود، تفتیش زیر نظر ناظران بین المللی و نماینده هر دو ستاد به همکاری کمیسیون های انتخاباتی انجام میشود و هر دو نامزد متعهد براین امر اندکه نتایج تفتیش را میپذیرند و بعدازآن حکومت وحدت ملی را تشکیل میدهند.
کری تاکید کرد که امریکا به همکاری خود با افغانستان ادامه میدهد تا برنامه موفقانه انجام شود زیرا امریکا طرفدار یک حکومت قوی درافغانستان است حکومت که همکار خوب جامعه جهانی باشد.
وزیر خارجه امریکا روند تفتیش آرا را یک برنامه زمانگیر خواند وروی این دلیل از رییس جمهور کرزی خواست تا مراسم تحلیف ریاست جمهوری را که به روز پنجم عید برنامه ریزی شده بود به تعویق اندازد.
داکتر عبدالله نامزد معترض ریاست جمهوری توافق حاصل شده را یک پیروزی برای مردم افغانستان خواند. وی این پیروزی را به کوشش های وزیر خارجه امریکا، نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد و همکاری داکتر اشرف غنی احمدزی نامزد ریاست جمهوری ربط داد و گفت: نگرانی مردم افغانستان از آینده شان برطرف گردیده است .
او افزود، طرفین به توافقات تخنیکی وسیاسی نیز دست یافته اند.
داکتر اشرف غنی احمدزی ضمن آنکه توافق حاصل شده را یک حرکت جسورانه به سوی آینده خواند، گفت: تفتیش صد درصد آرا یک حرکت بی سابقه است که انتخابات افغانستان را به سوی شفافیت بیشتر میکشاند.
وی گفت، به ایجاد یک حکومت وحدت ملی متعهد است.
داکتر احمدزی تلاش های جامعه جهانی را در شکستن بن بست موجود در روند انتخابات ستود .
ضمنأ از رئیس جمهور کرزی خواست الی ختم روند بازشماری آرا، مراسم تحلیف ریاست جمهوری جدید را به تعویق انداخته به کارش ادامه دهد.
نماینده ویژه سازمان ملل متحد اظهار امیدواری کرد که توافق بدست آمده میتواند باعث تحکیم ثبات و وحدت ملی در افغانستان شود.
همچنان آنها موافقه کردند درنتیجه بازرسی و تفتیش آرا، یک حکومت وحدت ملی را تشکیل خواهند داد، آنها از حامد کرزی رئیس جمهور کشور تقاضا کردند تا مراسم تحلیف را به تعویق اندازد.
بعداز آن هر دو نامزد ریاست جمهوری صمیمانه دستان یکدیگر را فشردند ودست شان را به علامت پیروزی بلند کردند.
باید  گفت که به تعقیب اعلام توافق میان دو نامزد ریاست جمهوری جان کری دریک نشست خبری دیگر با حامدکرزی ظاهر شد.
رییس جمهور کرزی حمایت خود را از توافق حاصله اعلام داشت واظهار امیدواری کرد که دو کمیسیون انتخاباتی آن را قبول کنند.
آگاهان امور توافق اخیر میان دو نامزد ریاست جمهوری را گام دیگری در راستای اعتماد سازی درکشور دانسته یاد آور شدند که ایجاد یک حکومت فراگیر وحدت ملی نه تنها افغانها را در ایجاد یک جامعه باز سیاسی کمک میکند، بل موجودیت چنین یک حکومت هویت افغانها را درجامعه بین المللی بیشتر تقویت خواهد کرد.   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا