جامعه

پیام ستر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری به مناسبت روز مادر

کابل باختر 23 جوزا
پیام ستر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری به مناسبت روز مادر
خوشحالم که به مناسبت گرامیداشت از روز مادر به شما مادران گرامی، زحمتکش و قهرمان افغانستان خطاب می کنم. بدین مناسبت مراتب تبریکات و شاد باش های صمیمانه ام را حضور تک تک تان در هر کجایی که به سر می برید، ابراز میدارم و امیدوارم که سایۀ مهر و محبت شما مادران   همچنان بر سر اعضای خانواده های تان گسترده باشد.
بی هیچ تردید مادر، موجودی بسیار عزیز و گرامی است که آغوشش اولین مدرسۀ همه انسان هاست و او خود اولین معلم و آموزگار ما بوده و از این رو قدر، جایگاه و منزلتش در همه جوامع بشری و در میان همه ادیان و بویژه دین مبین اسلام، عالی و مسلم است.
در مورد جایگاه مادران در آیین متعالی اسلام همینقدر کافیست که خداوند بهشت را زیر قدم های مادران نهاده است و در کتاب آسمانی خویش به همه ما دستور داده تا در برابر والدین نیکی و احسان کنیم.
با تأسف فراوان که شما مادران افغانستان نزدیک به چهل سال است که گرفتار پریشانی ها و نابسامانی های جنگ گردیده اید و بسیار اند در میان تان کسانی که عزیزان شان را از دست داده اند و یا همه روزه در گیر و دار جنگ های خانمانسور، قربانی میدهند.
مادران و خواهران عزیز!
شما در این همه سالیان دراز بار بزرگ مشکلات و آلام فراوان زنده گی را بردوش کشیدید. شما که بدون احساس خسته گی بار این مسئولیت را که شامل تربیت و پرورش فرزندان، رسیده گی به امور خانه، کار در دفاتر و کارگاه ها، مزارع و صد ها شغل دیگر، می شود با حوصله مندی تمام به سرمنزل مقصود رسانیدید، مایه افتخار و عزت ما فرزندان تان هستید.
بااین همه فدا کاری های شما دیده می شود که دولت ها تا کنون نتوانسته اند طوری که ایجاب می نماید مکلفیت های شان را در برابر مادران دلیر و مصیبت دیده وطن بخوبی ادا کنند و از همین رو ما تأکید بر آن داریم که باید بهبود زنده گی و شرایط کار و فعالیت مادران که قشر وسیعی از شهروندان کشور اند در مرکز توجه همه قرار داشته باشد.
دولت جمهوری اسلامی افغانستان با وجود داشتن گرفتاری ها و مشکلات فراوانی در عرصه های مختلف اجتماعی، نظامی و اقتصادی، مطابق به قانون اساسی کشور مسئولیت دارد تا به همه شهروندان کشور و بویژه زنان قهرمان افغانستان، در تمامی زمینه ها رسیده گی کند.
رعایت حقوق بشری و حقوق اسلامی زنان کشور از وجایب همه شهروندان و دولت جمهوری اسلامی افغانستان می باشد.
دولت مکلفیت دارد تا به حقوق و امتیازات مادران توجه جدی نموده زمینه های بهتر و فرصت های لازم را مهیا کند تا آنان بتوانند زنده گی آرام وبی دردسری داشته باشند
به شما مادران عزیز و گرامی اطمینان داده می شود که دولت با جدیت تلاش می ورزد تا صلح آبرومندانه در کشور برقرار شده و زنان و مادران وطن دیگر از ناحیه جنگ گرفتار بلایا و مصایب غم انگیز نگردند.
قابل یاد آوری می دانم که توجه به سلامتی مادران، پرداختن به حقوق مادرانی که که فرزندان شان را در راه دفاع از کشور در مبارزه با ترور و دهشت افگنی طی این سالیان از دست داده اند، از وجایب و مکلفیت های دینی و قانونی دولت جمهوری اسلامی افغانستان می باشد.
دولت جمهوری اسلامی افغانستان با وجود دشواری های ناشی از جنگ تحمیلی، با تنظیم برنامه های کاری و با جلب همکاری دوستان بین المللی خود سعی بر آن دارد تا زمینه های کار و معیشت را به شما مادران و هموطنان عزیز فراهم نماید تا به استعانت خدای متعال دیگر فرزندان تان مجبور نباشند به دلایل ادامه جنگ و نبود کار و اشتغال به کشور های همسایه و کشور های دیگر جهان آواره شوند و در راه رسیدن به سرزمینی امن، جان های عزیز خود را از دست بدهند.
یک بار دیگر بمناسبت روز مادر- این روز فرخنده و پر میمنت، به شما مادران گرامی مراتب تبریکات صمیمانه ام را ابراز داشته برای همۀ تان از خداوند بزرگ سلامتی و بهروزی و خوشبختی و عمر دراز آرزو می کنم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا