جهان

رئیس پیشین سازمان اطلاعات پاکستان ممنوع الخروج شد

اسلام آباد – ایرنا – ۹ جوزا – باختر
ارتش پاکستان با صدور دستور انجام تحقیقات علیه جنرال 'اسد درانی' رئیس پیشین سازمان اطلاعات این کشور (آی – اس – آی)، در خصوص انتشار کتابی با عنوان 'تاریخ جاسوسی'، نام وی را در فهرست ممنوع الخروجی ها قرار داد.
به گزارش  ایرنا جنرال 'اسد درانی' روز گذشته برای پاسخگویی به سوالات در خصوص کتاب تازه منتشر شده با عنوان (Spy Chronicles) تاریخ جاسوسی، به مقر ارتش احضار شد.
«آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان با انتشار پیامی توئیتری اعلام کرد که وی برای ادای توضیحات درباره مواضع خود در کتاب تاریخ جاسوسی (Spy Chronicles)، احضار شده است.
غفور در این پیام افزوده است: «با سازمان‌های مسئول برای ممنوع الخروج کردن «اسد درانی» مکاتبه شده است.»
بر اساس این پیام، در صورتی که وی نتواند با توضیحات خود اطمینان مقامات نظامی را جلب کند، بر اساس ماده 1923 قانون رازداری رسمی(Official Secret Act) به اتهام نقض قوانین و مقررات نظامی علیه وی اقدام می شود.
در دوره جنرال ایوب خان این ماده قانونی اصلاح شده بود که طبق آن ارتش می تواند علیه متهمان غیرنظامی طبق قانون اقدام کرده و در صورت اثبات جرم، مجرم را به اشد مجازات محکوم کند.
«اسد درانی» بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ رئیس سازمان اطلاعات پاکستان بود.
اخیرا کتابی حاوی سخنان وی منتشر شده که در آن به موضوعاتی همچون عملیات کارگل، عملیات نیرو‌های آمریکایی علیه اسامه بن لادن در منطقه ایبت آباد، دستگیری کلبوشن یادو، حافظ سعید، کشمیر و برهان وانی پرداخته شده است.
این کتاب همچنین حاوی سخنان رئیس پیشین سازمان اطلاعات هند نیز هست.
کتاب رئیس پیشین سازمان اطلاعات پاکستان (آی – اس – آی) با انتقاد گسترده شخصیت‌های سیاسی این کشور روبرو شده و بسیاری اظهارات و مواضع «درانی» در این کتاب را خلاف منافع ملی پاکستان می‌دانند.ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا