سیاست

رئیس جمهور غنی در نشست پروسه استانبول: هیچگاهی نیاز به همکاری های منطقوی به اندازۀ امروز، بیشتر نبوده است

کابل 11 قوس باختر
هفتمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا- پروسه استانبول دیروز در شهر باکو پایتخت آذربایجان با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان برگزار گردید.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باخترخبر داد، در این نشست که تحت عنوان " امنیت و اتصال اقتصادی، به سوی منطقه نیرومند قلب آسیا" برگزار شده بود و در آن وزرای خارجه ۱۶ کشور عضو اصلی این پروسه و نماینده گان کشورهای همکار افغانستان و سازمان های بین المللی نیز اشتراک داشتند، رئیس جمهور محمد اشرف غنی سخنرانی کرد و دیدگاه افغانستان را در مورد مسایل مهم منطقوی و بین المللی بیان نمود.
رئیس جمهور در صحبت هایش، ضمن تشکر از حکومت و مردم آذربایجان بخاطر میزبانی این نشست، گفت: ما در شرایطی در این نشست گردهم آمده ایم که نیاز به همکاری های منطقوی، هیچگاهی به این اندازه بیشتر نبوده است.
وی افزود: فرصت های زیاد اقتصادی فراراه ما قرار دارد. شبکه های مخرب فرامنطقوی و سازمان های جرمی ما را تهدید می کنند. دیدگاه مشترک، رهبری و خواست های سیاسی  ما را به شرکای مبدل کرده که در جستجوی امنیت ملی و رفاه و آسایش در چارچوب امنیت منطقوی و بین المللی در جهان آزاد می باشیم.
رئیس جمهور ضمن یادآوری از تشریک مساعی کشورهای منطقه در راستای برگزاری نشست های قبلی پروسه استانبول، گفت: ما همچنان از رهبری رئیس جمهور نظربایف و حکومت قزاقستان، رئیس جمهور شی و حکومت جمهوری مردم چین، نواز شریف صدراعظم اسبق پاکستان و حکومت آن کشور و نارندرا مودی صدراعظم هند و حکومت آن کشور بخاطر میزبانی نشست های قبلی پروسه استانبول، تشکر می کنیم.
رئیس جمهور غنی با اشاره به استراتیژی جدید ایالات متحدۀ امریکا گفت که این استراتیژی تمام ابزارهای قدرت آن کشور را در راستای مبارزه با تروریزم متحد ساخته است و پیام آن این است که گروه های طالبان و حامیان آنان نمی توانند از راه نظامی برنده شوند. ما تنها از طریق میکانیزم های سیاسی می توانیم صلح پایدار را به دست بیاوریم و ما از این استراتیژی که یک نقشه راه را بخاطر آیندۀ با ثبات افغانستان و منطقه باامن ترسیم کرده است، استقبال می کنیم.
رئیس جمهور کشور خاطرنشان کرد: ویرانی های که بالای مردم ما آمده است، جنگ افغانستان نیست، بلکه جنگ بالای افغانستان است. شبکه های فراملی دهشت افگنی و سازمان های جرمی که بحیث عناصر سیاست خارجی از سوی شماری از دولت ها استفاده می شود، در تلاش آن اند تا موقعیت ما را به یک بستر بی ثباتی درمنطقه و جهان مبدل سازند.
وی افزود: ما از تحلیل گران و پالیسی سازان درخواست می کنیم که سه سوال با هم مرتبط را در این خصوص مورد مداقه قرار دهند: آیا ۲۰ گروه تروریستی فراملی و قاچاقچیان مواد مخدر می توانند بدون بستری که طالبان به آنان فراهم کند، عملیات های شانرا انجام دهند؟ آیا طالبان نقش مرکزی را در مواد مخدر و اقتصاد جرمی که جنگ را تمویل می کنند، بازی نمی نمایند؟  آیا طالبان بدون حمایت و داشتن پناهگاه ها می توانند،عملیات کنند؟ ما مردم و حکومت افغانستان با تفاوتی که از آنها داریم، مشکلات و راه حل ها را سراغ می کنیم و به شکل مجدانه تلاش می نمائیم تا کشور خود را به قلب تپنده در آسیا مبدل سازیم.
رئیس جمهور از شجاعت و قهرمانی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بخصوص قطعه خاص یادآوری نموده، گفت که امروز کماندوهای افغانستان از چهار عملیات، سه عملیات آنرا به طور مستقلانه بدون حمایت امریکا و ناتو، انجام می دهند. ما افغان ها این جنگ را خود ما به پیش می بریم. قطعه خاص و کماندوهای ما در هیچ مبارزه ای شکست نخورده اند و به یکی از بهترین قطعات خاص در منطقه مبدل شده است.
محمد اشرف غنی افزود که من به حیث سرقوماندان اعلی قوای مسلح و "رئیس جمهور افغانستان در حال جنگ" از شهامت و قهرمانی نیروهای دفاعی و امنیتی خود قدردانی می کنم، همچنان از تعهد رهبری و مهارت های مدیریتی همکارانم در سکتور امنیتی و دفاعی ستایش می نمایم.
وی خاطرنشان کرد که ما در امر مبارزه با تروریزم، متعهد به استراتیژی مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد(۲۰۰۶)هستیم، استراتیژی که از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا تروریزم را به گونه صریح و متداوم در هر شکلی، در هر جای، از سوی هر کی و به هر هدفی که باشد، جداً محکوم نماید.
رئیس جمهور گفت: جنگ با تروریزم تنها مشکل افغانستان و منطقه نیست، زیرا موج پنجم خشونت‌ های سیاسی و تروریزم، تهدیدی علیه بشریت است و این پدیده که از بین ‌بردن آن به تلاش زیادی نیاز دارد، شهروندان و دولت‌ها را با هم متحد می‌ سازد.
رئیس جمهور کشور با اشاره بر  اینکه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در جنگ علیه شبکه‌ های تروریستی و مواد مخدر در حالت تعرضی قرار گرفته اند، افزود: ما به هدف شکست دادن تروریست ها و تامین امنیت مردم، شمار نیروهای کوماندو را به دوبرابر و نیروهای هوایی را به سه برابر افزایش داده ایم.
رئیس جمهور غنی تصریح کرد که داعش بخاطر ایجاد پایگاه برای خلافت خودخواندۀ این گروه در افغانستان به شکست مواجه شده است. داعش از اچین و توره بورۀ ننگرهار و نیز ولایت کنر در حال فرار می باشد و این گروه در افغانستان نابود می‌ شود.
محمد اشرف غنی گفت: ما به صورت پیوسته ظرفیت ها و قلمرو داعشیان را در افغانستان ریشه‌کن می نمائیم. در یک سال گذشته، ۱۵۰۰ عملیات مشترک زمینی و ۳۰۰ عملیات هوایی را علیه گروه داعش راه اندازی نموده ایم که از اثر آن، سه امیر و ۱۵۰۰ تن از این گروه تروریستی کشته و ۲۰۰ تن دیگر دستگیر شده اند.
رئیس جمهور در خصوص مبارزه حکومت افغانستان در راستای تولید و پروسس مواد مخدر، گفت که در یازده ماه گذشته ما دو تن هیروهین، ۶۲ تن مورفین، ۴۰۰ تن مواد مخدر، ۲۵ تن حشیش و چندین هزار کیلو گرام مواد خام چرس که ارزش  مجموعی آن در افغانستان، ۳۵۲ میلیون دالر تخمین شده است، از بین برده ایم.
محمد اشرف غنی ضمن اینکه سازمان های جرمی فراملی بخصوص کارتل های مواد مخدر را تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان دانست، گفت که تلاش های اخیر ما در زمینۀ نابودی تاسیسات پروسس مواد مخدر، تعهد ما را در این راستا نشان می دهد. در اثر یک سلسله عملیات های قوای خاص و کماندوهای ما، ارزش تخمینی مواد مخدر نابود شده به ۵۰ تا ۶۰ میلیون دالر  می رسد. این عملیات ها نه تنها ادامه می یابد بلکه یک بخش مهم پلان چهار سالۀ امنیتی ما را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به صلح با پاکستان تصریح کرد که گفتگوی گام به گام و همه جانبه دولت با دولت با پاکستان باعث نجات و رفاه و امنیت مشترک ما می شود. وی تاکید کرد که ما مانند گذشته محصور و زندانی نیستم و از شرکا و دوستان پاکستانی خود می خواهیم که به آینده نگاه کنند، به آیندۀ که به منعفت و رفاه دو جانبه ما باشد.
در این نشست الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز صحبت کرد و ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور غنی و هیات همراه اش گفت که ما خواهان افغانستان با امن، متحد و مرفه هستیم که با همسایه ها در فضای صلح و آرامش بسر برد.
وی افزود: می خواهم یکبار دیگر حمایت آذربایجان را از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استفلال سیاسی و حکومت وحدت ملی در تلاش هایش در راستای رسیدن به افغانستان صلح‌آمیز، آرام، مرفه و پرُ از آسایش، تمنا کنم. خالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا