سیاست

بی نتیجه ماندن مذاکرات افغانستان وپاکستان برسرپایان دادن به تنش های مرزی درگذرگاه سپین بولدک

شهرقندهار17 ثورباختر
مذاکرات افغانستان و پاکستان برای پایان دادن به تنش های مرزی برای باردوم بی نتیجه پایان یافت.
مذکرات مقامات نظامی ومرزی دوکشور در جنوب افغانستان امروز برای پایان تنش ها در گذرگاه سپین بولدک ولایت قندهار ، نتیجه ای درپی نداشت است.
این تنش ها به روزجمعه پس ازآن اوج گرفت که گروهی ازنظامیان پاکستانی درولسوالی سپین بولدک ولایت قندهاروارد شدند؛ اقدامی که باعث درگیری ها میان مرزبانان دوکشور شد و  پنجاه کشته وزخمی برای دوطرف به جا گذاشت.
این درحالیست که به اثراین تنش ها ، گذرگاه سپین بولدک ازسه روز به این سو به روی رفت و آمد بسته است.
به اساس گزارش ها ، مقامات پولیس مرزی درجنوب افغانستان به همرای جنرال عبدالرازق مسوول پولیس ولایت قندهارامروز برای دومین روزپی هم با مقامات نظامی پاکستان درباره  چگونه گی پایان دادن به تنش های مرزی گفتگو کردند.
یک مقام پولیس مرزی درجنوب افغانستان به آژانس خبری باخترگفت که گفتگو های امروز نیز به نتیجه ای نرسیده است.
مقامات نظامی درجنوب افغانستان می گویند که نظامیان پاکستانی برای سرشماری به روستا های نظر و لقمان در ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهاردرداخل خاک کشور وارد شده اند .
اما مقامات نظامی پاکستان می گویند قریه هایی که آنان برای سرشماری رفته بودند ، آن سوی نوار دیورند موقعیت دارد.
جنرال عبدالرازق مسوول پولیس ولایت قندهار که گذرگاه سپین بولدک درآن موقعیت دارد ، می گوید که به هرگونه تحرکات پاکستان وتجاوز این کشور به تمامیت ارضی افغانستان پاسخ خواهد داد.
داخل شدن نیروهای نظامی پاکستان در افغانستان با واکنش های تند شهروندان و مقامات حکومتی مواجه شده است.
درتازه ترین اقدامات ، وزارت خارجه افغانستان به رسم اعتراض به آنچه تجاوز آشکار پاکستان به خاک کشور می خواند ، معاون سفیر پاکستان درکابل را احضار کرد.
درجریان دست کم سه سال اخیر این سومین باری ست که مرزبانان افغانستان و پاکستان درگذرگاه سپین بولدک به جان هم می افتند ؛ درگیری هایی که تلفاتی به دوطرف درپی داشته است.
نظامیان افغان همواره مرزبانان پاکستانی را به تحرکات مرزی و نیز تجاوز بر قلمرو کشور متهم می سازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا