اقتصاد

زرع آزمایشی پیاز زعفران در بغلان آغاز شد

بغلان / باختر/ 9/ سنبله
برنامه توزیع پیاز زعفران امروز ازطرف ریاست زراعت و آبیاری ولایت بغلان به زارعان آغاز گردید.
نجیب الله مدقق مسوول ترویج زعفران ریاست زراعت و آبیاری بغلان به آژانس باختر گفت ، دراین برنامه به تعداد دوصدو شصت و شش جبعه که شامل دوهزار و هشتصد و شش کیلو گرام پیاز زعفران میشود ، قراراست در شهر پلخمری و ولسوالی های بغلان مرکزی ، دهنه غوری ، نهرین ، خنجان و دوشی زرع گردد.
همچنان شاه محمد آمر تحقیقات فارم زعفران پوزه ایشان گفت ، با درنظر داشت تجارب و تحقیقاتی که سال گذشته در رابطه به کشت زعفران در پوزه ایشان شهر پلخمری صورت گرفت، ثابت شد که آب ، خاک و هوای بغلان به خاطر زرع زعفران مناسب بوده و میتواند جاگزین خوب زرع خشخاش گردد.
موصوف افزود: زعفران برخلاف سایر حبوبات و سبزی ها ، همه ساله به زرع نیاز نداشته و این نبات در صورتیکه یکبار زرع گردد، برای بیشتر از شش سال حاصل میدهد و نیاز به کشت مجدد تا مدت متذکره ندارد .
غلام نبی رییس کوپراتیف زراعتی و مالداری وحدت ، از این اقدام ریاست زراعت بغلان استقبال نموده و از توزیع پیاز زعفران به حیث گام ارزشمند در امر جاگزین شدن کشت خشخاش در بغلان یاد نموده و آرزونمود که این همکاری با سایر دهقانان اين ولايت نیز صورت گیرد.
به گفته مسوول ترویج زعفران ریاست زراعت و آبیاری بغلان ، برعلاوه پیاز زعفران ،کود مورد ضرورت به زارعان زعفران نیز طور رایگان توزیع میگردد.
گفتنیست که ولایت بغلان از جمله ولایاتی است که برخی از دهقانان آن به زرع خشخاش مبادرت می ورزند.
دیده شود که ایجاد قطعات نمایشی زعفران تاچه حد تاثیرات مثبت در محو کشت خشخاش درآن ولایت از خود بجا خواهد گذاشت .
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا