جهان

مذاکرات بین افغانان؛ طالبان تیم مذاکره کنندهٔ خویش را انتخاب کردند

دوحه/ وی او ای/۴سنبله/باختر
آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس به روز یک شنبه گزارش داد که مولوی هبت الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان تیم مذاکره کنندهٔ این گروه را نهایی کرده است.
آژانس باختر به نقل از وی او ای گزارش داد ، براساس این گزارش، این تیم ۲۰ عضو دارد که ۱۳ تن از آنان اعضای شورای رهبری این گروه اند.
گفته شده است که این تیم مذاکره کننده، در مذاکرات بین افغانان صلاحیت تصمیم گیری  دارد.
شیر محمد عباس ستانکزی که تیم مذاکره کنندهٔ گروه طالبان را رهبری می‌کند به اسوشیتدپرس گفته است که این تیم صلاحیت تعیین اجندا، اتخاذ تصامیم در مورد ستراتیژی و حتی امضای توافقنامه‌ها را با "رهبری سیاسی حکومت افغانستان" خواهد داشت.
عباس ستانکزی به اسوشیتد پرس گفت که در آیندهٔ نزدیک برای مذاکرات آماده خواهند شد و از امریکا خواست که حکومت افغانستان را به رهایی زندانیان متقاعد کند و مذاکرات را آغاز کند.
بر اساس این گزارش، ملا عبدالغنی برادر که در فبروری توافقنامهٔ صلح با امریکا را امضا کرد، منحیث رییس سیاسی دفتر طالبان در قطر باقی خواهد ماند.
مذاکرات بین افغانان که قرار بود در۲۰ اگست آغاز شود، به دلایل مختلف به تاخیر افتاده است.
تعیین نقشهٔ راه برای افغانستان پس از جنگ، آتش‌بس دایمی، تامین حقوق اقلیت‌ها و زنان، تعدیل در قانون اساسی و تعیین سرنوشت ده‌هاهزار طالبان مسلح از اهداف مذاکرات بین افغانان خوانده شده است.
به دلیل تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان، به ویژه ۴۰۰ زندانی طالبان که به ارتکاب جرایم سنگین مجرم شناخته شده بودند، مذاکرات بین‌افغانان آغاز نشده است.
لویه جرگۀ مشورتی صلح افغانستان به آزادی این زندانیان رای داد، اما روند رهایی آنان پس از آزادی ۸۰ زندانی متوقف شد.
بر اساس معلومات ریاست جمهوری افغانستان در جمع ۴۰۰ زندانی طالبان، ۱۵۶ تن از محکومان قاچاق مواد مخدر و ۵۶ فردی که محکوم به اعدام بودند، شامل است.
فرانسه و استرالیا گفته اند که شماری از این ۴۰۰ زندانی در کشتار شهروندان این دو کشور دست دارند و هر دو از حکومت افغانستان خواسته اند که این زندانیان را رها نکند.
حکومت افغانستان گفته است که رهایی زندانیان باید دوطرفه باشد و گروه طالبان باید اسیران نیروهای امنیتی را از بند آزاد کنند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا