جهان

چین: امریکا با اهدای واکسین به تایوان در امور داخلی ما مداخله می‌کند

بیجینگ/وی او ای/۱ سرطان/باختر
وزارت خارجۀ چین گفته است که ایالات متحدۀ امریکا با اهدای ۲.۵ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ به تایوان، در امور داخلی چین مداخله می‌کند.
ایالات متحده امریکا روز یکشنبه ۲۰ جون محمولۀ حاوی ۲.۵ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ شرکت مودرنا را به تایوان تحویل داد.
ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: “امریکا را ترغیب می‌کنیم که از مساعدت واکسین برای دغل‌کاری سیاسی و مداخله در امور داخلی چین استفاده نکند.”
واقعات مثبت کووید۱۹ در تایوان از ماه می سال روان به اینسو رو به افزایش نهاده است و آن جزیرۀ خودمختار که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌پندارد، در قسمت فراهم آوری واکسین این بیماری با مشکل روبرو شده است.
سخنگوی وزارت خارجۀ چین همچنان به اظهارات جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی امریکا واکنش نشان داد که گفته بود، اگر چین در تحقیقات برای شناسایی منشای ویروس کروناهمکاری بیشتر نکند، با انزوای بین‌المللی روبرو خواهد شد.
ژاو گفت: “این اظهارات باج‌خواهی و تهدید آشکار است. این اظهارات را که به شدت تقبیح می کنیم و مخالف آنیم، هرگز نخواهیم پذیرفت.”
چین با تحقیقات در مورد منشای ویروس کرونا به شدت حساس است، زیرا یک نظریه چنین است که گویا این ویروس از لابراتوار تحقیقاتی شهر ووهان چین به بیرون نشت کرده است و سبب همه‌گیری مرگبار کووید۱۹ شده است.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا