سیاست

رییس جمهور: حکومت وحدت ملی، بحث حقوق زنان را در چارچوب ارزش‌های اسلامی و ملی انجام می‌دهد

کابل باختر 19 حوت
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی زن که تحت عنوان "تعادل برای بهترزیستن" امروز در قصر چهارچنار ارگ برگزار شد، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این مراسم که بانوی اول کشور و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه نیز حضور داشتند،  رییس جمهور با اینکه حضور و مشارکت زنان را در سطوح بالای کشور، پیشرفت قابل ملاحظه دانست، گفت که حکومت وحدت ملی، بحث حقوق زنان را در چارچوب ارزش‌های اسلامی و ملی انجام می‌دهد.
رییس جمهور افزود: امروز تمام زنان افغان در بحث‌های عمدۀ ملی شامل اند و حکومت وحدت ملی افتخار دارد که زمینۀ سهم‌گیری فعال زنان را فراهم کرده است.
رییس جمهور کشور گفت که طفل دختر، در آینده وکیل، سناتور و قاضی بوده می‌تواند و در بخش‌های اساسی کشور، می‌تواند سهم بگیرد. وی اضافه کرد: زنی که شاغل است و فعالیت می‌کند، زن توانمند می‌باشد و زنی که عاید دارد، از حقوق اسلامی خود دفاع کرده می‌تواند.
رییس جمهور خاطرنشان‌کرد: تمام بحث‌های ما باید افغانستان‌شمول باشد، اگر فاصلۀ کلیدی بین کابل و ولسوالی‌های آن و بین کابل و ولایت ها از بین نرود، حرکت ما پایدار بوده نمی‌تواند.
محمداشرف غنی بر ایجاد حس همدیگرپذیری تاکید کرد و با بیان اینکه امواج خشونت متوجه زن فقیر است، گفت که تازمانی‌که کاهش و امحای فقر هدف ملی ما قرار داده نشود، فقر زنان از بین نمی‌رود. وی با تاکید گفت که باید سال آینده، مساله کاهش و محو فقر به عنوان بحث جدی، مورد توجه قرار داده شود.
محمداشرف غنی تصریح کرد: امروز لازم است که از افغانستان به بیرون نگاه کنیم، نه از بیرون به افغانستان. کشور پیشرفت می‌کند که مسایل عمدۀ خویش را، خودش مورد ارزیابی قرار دهد و راهکارهای خود را در چوکاتی که نیاز است، ترتیب کند.
وی اضافه کرد: هرزمانی که افغانان با وحدت و اتفاق بالای مسایل ملی بحث کرده اند، آن مسایل حل شده است و امروز زمان اتفاق بالای صلح می‌باشد.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه صلح پایدار خواست اکثریت مردم افغانستان است، گفت که صلح ملی است، قومی، سمتی و حزبی نیست و صلح از همۀ افغانان می‌باشد و اگر یک بخشی از افغانان از روند صلح بیرون بماند، آن صلح پایدار نخواهد بود.
در این مراسم داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه نیز صحبت کرد و گفت که حکومت وحدت ملی خود را متعهد به تطبیق آرمان‌های مردم افغانستان و خواست‌های زنان در چارچوب قوانین نافذکشور می‌داند. وی افزود که تجلیل از روز زن، بررسی وضعیت زنان در کشور و بازکردن راه برای آینده می‌باشد.
رییس اجرائیه افزود که در سال‌های جنگ، زنان بیشترین رنج را متقبل شدند و در ساختار افغانستان نوین نیز نقش بسزا را ایفا کرده اند.
همچنان دلبر نظری وزیر زنان نیز صحبت کرد و گفت که زنان به عنوان نیم از پیکر جامعه، مصمم هستند تا نگرانی‌های شان مورد توجه قرار گرفته و نمایندگان آنان در گفت وگوهای صلح حضور فعال داشته باشند.
وی همچنان در مورد فعالیت های وزارت امور زنان در خصوص بهترشدن وضعیت زنان گفت که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ۲۰ در صد خشونت ها و ۱۰ در صد ازدواج‌های زیر سن و ازدواج های بد و بدل در نتیجه تلاش‌های مشترک وزارت زنان و شرکای بین‌المللی آن وزارت کاهش یافته است.
دلبر نظری در بخش توانمندسازی زنان گفت که وزارت امور زنان، ۶۷۸ کارمند را به بورس‌های لیسانس و ماستری در داخل و خارج کشور معرفی کرده است و در بخش اقتصادی و فروش محصولات زنان نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.
در این مراسم فلم مستند زیر نام "نامۀ یک سرباز به خانمش" و ویدیوی از کارکردهای وزارت امور زنان به نمایش گذاشته شد و شماری از زنان به خاطر ارج‌گذاری از فعالیت‌های دفتر بانوی اول کشور، شال آرزوها را به بانوی اول اهدا کردند.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا