جامعه

گزارش یونامااز کاهش تلفات افراد ملکی

کابل – باختر27 دلو
یوناما-دفتر ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان – دیروزاعلام کردکه درسال 2017میلادی سه هزار و 438غیرنظامی افغان به اثر حملات انفجاری وانتحاری کشته و هفت هزار و 15 تن دیگر درنقاط مختلف این کشور زخمی شدند که این میزان تلفات نسبت به سال قبل از آن 9درصد کاهش اما تلفات حملات انتحاری افزایش داشته است.
در نشست مطبوعاتی که روز پنجشنبه با حضور « تادامیچی یاماموتو» رئیس یوناما و « دانیل بیل» رئیس بخش حقوق بشر یوناما در کابل برگزار شد ؛ عامل اصلی این میزان تلفات غیر نظامیان در سال میلادی گذشته ناشی از حملات انتحاری، مواد منفجره جاسازی شده در معابر و اماکن مذهبی و حملات هوایی عنوان شد.
خانم بیل رئیس بخش حقوق بشر یونیمادر این جلسه گفت که اگر چه این آمار از کاهش 9 درصدی تلفات غیر نظامی در مقایسه با سال 2016 میلادی خبر می دهد اما این گزارش بیانگر افزایش آمار تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات انتحاری و انفجار مواد جاسازی شده است.
به گفته وی، جنگ های زمینی میان عناصر مسلح ضد دولت و نیروهای طرفدار دولت افغانستان دومین عامل عمده تلفات غیرنظامیان در سال 2017 بوده است.
رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفت: 65 درصد تلفات غیر نظامیان به دست افراد مسلح مخالف دولت انجام شده است که 42 درصد آن به طالبان ؛ 10 درصد به داعش و 13 درصد نیز به افراد غیر مشخص نسبت داده شده اند.
دانیل بیل 17 درصد تلفات غیرنظامیان را به نیروهای طرفدار دولت افغانستان ، 7 درصد را به نظامیان خارجی و 11 درصد نیز به نیروهای دولتی نسبت داده شده است.
وی گفت که در آمار ثبت شده توسط یونیمادر سال 2017، 359 زن کشته شدند که 5 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن نشان می دهد و 865 زن دیگر زخمی شده اند.
به گفته وی، تلفات کودکان 861 کشته و 2 هزار و 318 تن زخمی است که در مقایسه با سال 2016 میلادی ، 10 درصد کاهش داشته است .
در سال 2017، حملات عمدی عناصر ضد دولت علیه افراد غیرنظامی به شکل حملات انتحاری و بمب گذاری پیچیده علیه افراد و اهداف غیر نظامی 27 درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان در افغانستان را به خود اختصاص داده است.
او خونین ترین رویداد را از آغاز ثبت تلفات غیرنظامیان توسط یوناما درسال 2009 تا تکمیل گزارش سال 2017، رخداد 31 ماه می 2017(10خرداد 1396) اعلام کرد که درجریان یک حمله انتحاری توسط کامیونی حامل بیش از دو هزار کیلوگرام مواد منفجره در کابل انجام شد.
وی افزود: این انفجار بزرگ باعث مرگ 92 فرد ملکی و جراحت 491 تن دیگر شد.
دراین گزارش یوناما از اقدامات دولت افغانستان و نیروهای امنیتی طرفدار دولت برای حفاظت از غیرنظامیان در جریان نبردهایشان، ستایش شده و تاکید شده که در سال 2017 کاهشِ تلفات غیرنظامیان ناشی از همین رویکرد بوده است.
همچنین در بخش هایی از این گزارش به کشته شدن افراد غیر نظامی در استان کنر افغانستان بر اثر حملات راکتی پاکستان نیز اشاره شد و آمار 23 کشته و 43 زخمی را اعلام کرد.
دفتر UN Mission in Afghanistan که به اختصار UNAMA خوانده می شود نمایندگی ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان است که مسئولیت هماهنگی نهادهای مختلف بین المللی و زیر مجموعه های این سازمان را این کشور بر عهده دارد و تهیه و تدوین اغلب گزارش های تصمیم ساز برعهده این دفتر است.خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا