گزارش ها

یک دیپلومات پیشین پاکستان: اسلام آباد از حمایت شبکه حقانی دست بردارد

کابل 25 ثور / باختر
یک دیپلومات  بیشین پاکستانی  ضمن آنکه تائید کرده است اعضای شبکه حقانی د رخاک پاکستان در فضای امن به سرمیبرند ، از پاکستان خواسته است که ا زحمایت شبکه حقانی  دست بردارد.
حسین حقانیسفیر بیشین پاکستان درایالات متحده امریکا در تازه ترین سخنان خود   موجودیت  گروه های هراس  افگنان را  در خاک  پاکستان  تائید  کرد  و افزود که پاکستان نباید از گروه های هراس افگن مانند  گروه  طالبان و شبکه  حقانی  که علیه دولت ومردم افغانستان فعالیت های هراس افکنی را انجام  میدهند  ،حمایت کند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : بیش از یک دهه است  که حکومت افغانستان  از جامعه جهانی خواست تا جلو گروه  های هراس افگن  که  علیه مردم ودولت افغانستان می جنگندرا بیگیرند و به خصوص کشور های همسایه  ومنطقه از جمله پاکستان که دراموزش و تمویل این گروه ها نقش کلیدی  دارد.
حکومت وحدت ملی نیز از پاکستان  تقاضای کرده  که دست از حمایت  گروه  های هراس افگن بردارد واعتمادش را در نزد مردم افغانستان ازدست ندهد ،اما جهانیان به صدا مردم افغانستان  گوش ندادند.
درحال حاضر جامعه جهانی نیز به ان پی برده است  که پاکستان با بازی دوگانه اش ازجامعه بین المللی  به خصوص امریکا درامر مبارزه  باهراس افگنان هزینه  میگرفت  اما این هزینه ها  را در راه  آموزش و تمویل تجهیز گروه  های هراس افگن مصرف میکرد ومتهم شناخته شده است.
با آن هم  مقامات پاکستانی  ها  باربار این ادعا ها را رد کرده که گویا پاکستان هراس افگنان را در خاک خود جا داده است و از انان به عنوا ن ابزار حمایت میکندو باریکی از دیپلومات های بیشین پاکستان درموردحمایت  اسلام اباد از شبکه  حقانی و گروه طالبان حرف میزند  و موجودیت این گروه ها را درپاکستان تائید منیکند .
قبل براین رحمت الله نبیل  رئیس بیشین امنیت ملی کشور گفته بود که سازمان استخبارات نظامی پاکستان برای قوماندانان  وافراد وابسته  به شبکه حقانی و طالبان  مکان  های  مناسب امن ،تجهیزات و نیز تسهیلات دیگر را فراهم کرده است .
به گفته او پاکستان  از گروه  طالبان وشبکه  حقانی برضد افغانستان استفاد ه  میکند  همانطوریک  ا زلشکر طیبه برای  گرم نگهداشتن جنگ با هند حمایت میکند .
گفته میشود  که بیش از بیست گروه  هراس افگنی در افغانستان فعالیت های هراس افگنان را انجام میدهند مراکز اموزشی ،تمویل وتجهیز انان  درخاک پاکستان است  که ازجمله شبکه حقانی  که مراکز آموزشی این گروه  دروزیرستان شمالی  آن کشور است که بانظامیان پاکستانی پیونداستواردارد وگروه  طالبان عملیات های هراس افگنی به حمایت  پاکستان در افغانستان  انجام میدهد ، شبکه القاعده  اردوگاه های آموزشی درخا ک پاکستان داردکه دربخش های شرقی و جنوب شرقی آن کشور حضور دارند .
به همین ترتیب ،  گروه داعش که مراکز آموزشی درپاکستان دارد به یک  تهدید بزرگی برای افغانستان تبدیل  شده است  وده های گروه  های هراس افگن  دیگر مانند لشکرطیبه ، تحریک طالبان پاکستانی ، گروه های جماعت دعوت، لشکر اسلام ، انصارالاسلام  و حرکت  جهاد اسلامی  که همه علیه  مردم و حکومت افغانستان می جنگند واز سوی  پاکستانی  ها مورد حمایت مالی و نظامی  قرار میگیرند که همین راه اندازی بازی های دوگانه پاکستانی  ها باعث شده  که روابط واشنگتن و متحدین غربی آن با اسلام آباد نیز شدیدآ آسیب ببینند .
اخیراَ شماری از سناتورا ن امریکایی  با انتقاد از پاکستان ، تاکید کرده  اند که  مقامات نظامی و ملکی پاکستان فهمیده اند که  نظر جهان نسبت به کشور انان  تغییر کرده است  وپاکستان در حال منزوی شدن است پاکستان  باید همکاری خود  را برای خاتمه جنگ در افغانستان از طریق  گام های عملی نشان دهد زیرا جز اقدام عملی  برای حل مشکلات راه دیگری  وجود ندارد.
بیش از این برخی ا زسیاستمداران  و کارشناسان  پاکستانی از حکومت پاکستان خواسته بودند که اسلام آباد  بایددست از حمایت  گروه های هراس افگن  بردارد زیرا،  جهان بازی دوگانه  پاکستان را درک کرده اند وباید  درسیاست خارجی خود  تغییر وارد  کند در غیر آن  این کشور به سوی منزوی  شدن و شامل فهرست کشورهای درحمایت از هراس افگنان درج خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا