جهان

مجله دیپلمات: چین و هند در افغانستان به هم نزدیک می شوند

توکیو/ایرنا/باختر/15 میزان
مجله جاپانی دیپلمات نوشت دهلی جدید و بیجینگ در افغانستان منافع مشترک دارند و همین امر، باعث نزدیک شدن دو کشور و همکاریهای سیاسی و امنیتی آنها در افغانستان می شود.
دیپلمات نوشت چین و هند نخستین گفت و گوهای دوجانبه درباره افغانستان را در ماه اپریل امسال برگزار کردند. این دو کشور آخرین بار در جریان دیدار هفته پیش رییس جمهوری چین از دهلی جدید، توافق کردند که گفت و گوهای استراتیژیک پیرامون صلح، ثبات و شگوفایی در افغانستان را افزایش دهند. بیجینگ و دهلی صلح، ثبات و شگوفایی افغانستان را 'منافع مشترک' خود نامیدند.
دیپلمات با اشاره به تنشهای تاریخی در روابط هند و چین نوشت هر دو کشور اینک از احتمال گسترش تروریزم در افغانستان، به ویژه اگر باعث فروپاشی آن سرزمین شود، احساس خطر می کنند. هند تقریباً از آغاز، مخالف حکومت طالبان بود و بمبگذاری ماه جوزای گذشته در قنسولگری هند در هرات که برخی آن را به گروه به لشکر طیبه نسبت می دهند، نشان داد خطر تروریزم برای دهلی جدید همچنان زنده است. اگرچه چین به اندازه هند نگران بی ثباتی در افغانستان نیست، اما این واقعیت را می داند که گسترش اندیشه های تروریستی از افغانستان به آسیای مرکزی، می تواند در نهایت باعث اتحاد تروریست ها و شورشیان در ولایت سین کیانگ چین شود.
افزون بر این، افغانستان در محاسبه های اقتصادی هند و چین جایگاه ویژه ای دارد. در استراتیژی احیای جاده ابریشم، افغانستان نقش پیونددهنده مسیر بازرگانی چین به آسیای مرکزی و در نهایت، اروپا را بازی خواهد کرد. در استراتیژی هندوستان نیز افغانستان بخشی از مسیر ارتباط بازرگانی با آسیای مرکزی است.
شرکتهای دولتی چین و هند، همچنین بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در افغانستان هستند. یک شرکت چینی، قرارداد 30 ساله ای به ارزش سه میلیارد دالر برای بهره برداری از معدن مس عینک را با کابل امضا کرده است و شرکت نفتی CNPC هم می کوشد قراردادی را با یک کارگزار محلی در آمودریا تنظیم کند. یک کنسرسیوم فولاد هندی نیز سهام چند میلیاردی در معدن سنگ آهن ولایت بامیان دارد.
دیپلمات با اشاره به تلاشهای دهلی جدید در افغانستان نوشت: هندیها پذیرفته اند که هزینه خرید سلاحهای روسی توسط کابل را بپردازند. دهلی ممکن است سیاست حضور در تاجیکستان را نیز احیا کند. این سیاست در زمان تجهیز جبهه شمال علیه طالبان کاربرد داشت. هند با روسیه برای بازسازی یک کارخانه اسلحه سازی دوران شوروی سابق در حومه کابل همکاری می کند و بالاخره، هندی ها در خاک خود، برنامه های آموزش افسران افغان را اجرا می کنند.
با این حال، به نوشته این نشریه جاپانی، تنشهای مرزی میان هند و چین، سیاست پرهیز از مداخله چینی ها و نقش قدرتهای منطقه ای، ازجمله روابط بسیار متفاوت هند و چین با پاکستان، از جمله موانع پیشرفت در همکاری دهلی و بیجینک در افغانستان است.
دیپلمات نوشت: هند و چین در بسیاری از مسایل با یکدیگر اختلاف دارند، اما منافع منطقه ای مشترک میان این دو کشور نیز در حال گسترش است. اینکه دو کشور با وجود اختلافهای ریشه دار، به همکاری با یکدیگر ارزش می دهند، تحسین برانگیز و شایسته پشتیبانی است. در نهایت، باید توجه داشت که راه حل مسایل افغانستان، باید از درون این کشور آغاز شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا